Original version
Norsk sosiologisk tidsskrift. 2018, 2 (3), 259-274, DOI: http://dx.doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2018-03-05
Abstract
Artikkelen undersøker hvordan brukere av dataspillet The League of Legends beskriver og forholder seg til symbolske grenser og identitetskonstruksjoner. Artikkelens analytiske og teoretiske rammeverk er inspirert av teorier om symbolske grenser. Analysen er sentrert rundt kulturelle distinksjoner, stereotyper og grensevoktende mekanismer og baserer seg på semi-strukturerte intervjuer med en gruppe unge voksne spillere av begge kjønn, samt observasjoner av gruppen i spillsituasjoner og studier av spillet. Den viser hvordan hierarkier av spilltyper, spillestiler og ferdigheter definerer hva som regnes som en ekte gamer. Sammen med språkbruken i spillet bidrar disse distinksjonene til å utdefinere det feminine, mens maskuline roller tillates en større bredde. Kvinnelige spillernavn utløser grensevoktende reaksjoner i form av negative og seksualiserte tilbakemeldinger fra andre spillere. De kvinnelige informantene reagerer med tilbaketrekning og skjuler sitt kjønn når de spiller. De virtuelle symbolske grensene i spillet utgjør dermed i praksis sosiale grenser for spillerne.