Abstract
Problemstilling
Hensikten med undersøkelsen har vært å vurdere stasjonsundervisning som undervisningsmetode i faget matematikk. Jeg har valgt ut ungdomsskolen i undersøkelsen, og følgende spørsmål ble stilt: Kan stasjonsundervisning føre til bedre faglig kompetanse i emnet brøk for elever på 8. trinn?
Metode
Den metodiske tilnærmingen har vært en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ tilnærming. I den kvalitative tilnærmingen har rollen som deltagende observatør vært sentral i innsamling av empiri. Denne delen av empiriinnsamlingen ble gjennomført som en kombinasjon av semistrukturert intervju, opptak av elevsamtaler og innsamling av skriftlig materiale. Den kvantitative delen kjennetegnes som en kvasi-eksperiment design, en pretest-posttest-design med en gruppe.
Resultater
Undersøkelsen indikerer at stasjonsundervisningen førte til en forbedring av elevenes faglige kompetanse. Elevene ga i den kvalitative delen av undersøkelsen uttrykk for at de fikk et faglig utbytte av stasjonsundervisningen. I den kvantitative tilnærmingen var differansen mellom elevgruppens gjennomsnittlige kompetanse i emnet brøk før og etter stasjonsundervisningen statistisk signifikant.