Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 499-518 of 7781
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Objective: To investigate early auditory prerequisites in relation to the use of canonical babbling (CB) and early consonant production in a heterogeneous group of children with hearing impairment (HI) and in comparison ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Problemstilling: Erfaring fra egen tverrfaglig praksis gjennom 17 år viste meg at terapeuter tiltrekker seg ulike typer pasientgrupper. Denne forforståelsen skapte en nysgjerrighet hos meg med hensyn til Bachelorprogrammet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Formålet med denne studien var å undersøke hva slags mestringsstrategier tunghørte elever i ungdomsskolen benytter seg av, og hvorvidt disse strategiene har en sammenheng med deres skolelivskvalitet. Denne oppgaven har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Fysisk vold har lenge vært anerkjent som et problem (Øverlien, 2015). Den siste tiden har derimot den psykiske volden fått mer oppmerksomhet (Wieclaw, 2007). Lærere melder om en endring i elevmiljøet, de mindre synlige ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)This paper investigates the experiences of students in science, technology, engineering and mathematics (STEM) during their first year in higher education, based on 874 Danish and 1314 Norwegian students’ responses to an ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Abstract The idea of integrated approach to quality assurance has been advanced as the best model to balance accountability and improvement orientation of quality in higher education. However, this quality assurance model ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Formålet med oppgavene er å se på hvilket fokus lederne i skolen har på å legge til rette for at skolen har gode tiltak når det gjelder å ivareta elever med atferdsvansker, slik at de sikres en adekavat utvikling og læring. ...
-
"Bare les en gang til" : Arbeid med leseopplæring i RLE, samfunnsfag og naturfag på ungdomstrinnet (Master thesis / Masteroppgave, 2012)I 2006 ble det nye læreplanverket, LK06 (Kunnskapsløftet), innført. Før 2006 hadde leseopplæring hovedsakelig vært norskfagets domene og ansvar, men i LK06 ble lesing nedfelt som en grunnleggende ferdighet i alle fag og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Formålet med denne didaktisk rettete studien er å kartlegge og tolke kanoniseringstendenser i lærebøkenes kapitler om samtidslitteraturen. I den forbindelse ble samtidslitteraturen forstått som perioden fra 1980 og fram ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema, bakgrunn og formål Temaet for denne avhandlingen er barn av alkoholmisbrukende foreldre og hvordan skolen kan skape gode vekstbetingelser for dem. Bakgrunnen for valg av temaet er at det er anslagsvis mellom 50 000 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Denne oppgaven tar for seg tilbudet som gis til barn i alderen 0-6 år, som er innlagt sammen med foreldrene i rusbehandlingsinstitusjoner. I en rapport fra Staten Institutt for Rusmiddelforskning, SIRUS(2005)går det fram ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemstilling og problemområde I denne oppgaven prøver jeg å besvare problemstillingen; Er barn som i dag vokser opp med psykisk syke foreldre i risiko for utvikling av psykososiale forstyrrelser? Dette er en teoretisk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Hvert år opplever 6000 til 9000 barn at en forelder fengsles (Hamsund & Sandvik, 2009, s. 55). Denne gruppen barn blir ofte omtalt som «de skjulte straffede», fordi når én dømmes til fengsel, føles straffen belastende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemområde og problemstilling Den foreliggende teksten tar for seg hvordan man kan fremme resiliens hos barn av psykisk syke foreldre. Oppgaven består av både en teoretisk og en empirisk del. I den teoretiske delen tar ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne studien har hatt til formål å undersøke på hvilke måter lærere kan bidra til å fremme resiliens hos barn av psykisk syke foreldre. Ved å benytte en kvalitativ forskningstilnærming og intervju som datainnsamlingsmetode, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Temaet for denne oppgaven er barn av psykisk syke foreldre. Dette er barn som i mange år har vært ”usynlige” og der behandling av den voksne ofte har gått på bekostning av barnets helse og utvikling. De sist ti årene har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven tar i hovedsak for seg hvordan læreren kan fremme resiliens hos barn av psykisk syke, og dermed bidra til å forebygge risikoen for utvikling av vansker hos disse barna. Psykiske lidelser som depresjon og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Sammendrag Problemstilling Oppgavens problemstilling er: Hvilken rolle kan foreldres holdninger til stamming spille for utvikling av stamming hos barn? Formålet med prosjektet er å undersøke om foreldres holdninger til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Tittel: Barn i risiko. Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for valg av tema er først og fremst min interesse for barn som av ulike grunner er utsatt for risikosituasjoner. I arbeidet som pedagogisk leder og støttepedagog har ...