Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 1-20 of 7779
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Tema og problemstilling: I denne oppgaven er hovedvekten lagt på Maria Montessoris pedagogikk og hvordan den anvendes på ungdomstrinnet på skoler som har fått godkjenning på bakgrunn av denne pedagogikken. Det er gjort en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for oppgaven er 22. juli i samfunnsfagundervisningen i videregående skole, hvor læreres bruk av 22. juli, og hvordan de begrunner denne bruken blir undersøkt. Behandling av 11. september i samfunnsfagundervisningen i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)LK20 pålegger samfunnsfaglærere i grunnskolen å inkludere kunnskaper om 22. juli 2011 i undervisningen. Flere lærebokforfattere har derfor behandlet tematikken i både nye og reviderte samfunnsfaglige lærebøker, både for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Målet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan undervisning om terrorangrepene 22. juli 2011 kan brukes for å jobbe med det fagovergripende temaet demokratisk medborgerskap. Jeg tar utgangspunkt i denne problemstillingen: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)22.juli 2011 er en dag som mange i Norge husker og er berørt av, og som fører med seg mange ulike holdninger og meninger som kan oppleves som kontroversielle, sårbare og/eller sensitive i samfunnet. For få år siden ble det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Sammendrag Barn oppholder seg i barnehagen 25 - 40 timer per uke i nåtidens Norge. Gjennomsnittet er 35 timer i uken. Oppholdstiden er tilnærmet identisk for alle aldersgrupper (Kunnskapsdepartementet, 2012). Med andre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne studien undersøker 360-bilders pedagogiske verdi ut ifra elevers opplevelser med et undervisningsdesign knyttet til hellige rom. Masteroppgaven diskuterer og drøfter følgende problemstillingen: “Hvordan forstår og ...
-
3D Printing as Learning Activity in Higher Education A case study in a robotics’ prototyping course (Master thesis / Masteroppgave, 2017)This thesis is inspired by the new opportunities new technologies provide in education and more precisely in higher education. There is a general focus in higher education on supporting student learning beyond learning the ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunn: SVANTE (svensk artikulasjon og nasalitetstest) er en test som er utarbeidet av logopeder i Sverige. Testen er utarbeidet for å vurdere artikulasjonsavvik og nasalitet og gir en mulighet til å beskrive talen hos ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Tema og problemstilling: Dette er en studie av hvordan 70:20:10-rammeverket tolkes og materialiseres i to internasjonale bedrifter. 70:20:10 er et lærings- og utviklingsrammeverk for arbeidsplassen som har fått stor ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)There is currently limited work on synchronous forms of hybrid education although it has become the norm in university education. In addition, there is a gab on empirical studies that are focusing on quantitative measures ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2019)This study was conducted in a first year university course in computer programming. We investigated how the use of a digital assessment tool, consisting of quantitative weighting and which simultaneously generate qualitative ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Higher education institutions are moving to design and implement teacher-facing learning analytics (LA) dashboards with the hope that instructors can extract deep insights about student learning and make informed decisions ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Studies have identified concurrent, longitudinal, and bidirectional associations between language difficulties and internalizing problems. This is commonly explained by social exclusion or withdrawal from peers, but ...
-
(Chapter / Bokkapittel / SubmittedVersion, 2022)The orientation of school curricula for mathematics in many countries is based on the formulation of central competencies that students should learn in class. The idea of competency orientation takes up central mathematical ...
-
A Comparative Study of Variations in Arithmetic Fluency between Norwegian and Finnish Third Graders (Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2018)The study aimed to investigate variations in addition and subtraction fluency by observing grade three students in Norway (n = 253, Mage = 8.38 y.) and Finland (n = 209, Mage = 9.35 y.) while controlling for their age and ...
-
A Comparison of Expressive Language and a Study of the Reliability of Parental and Kindergarten Staff ReportingRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2021)Mixed-worded scales require a more careful reading and answering process than scales with only one type of wording. The present study is about the unintended consequences of using such scales, because typically, not all ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)In diagnostic classification models (DCMs), the Q matrix encodes in which attributes are required for each item. The Q matrix is usually predetermined by the researcher but may in practice be misspecified which yields ...