Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 789-808 of 7781
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Bakgrunn Brukermedvirkning er blant den fremste målsettingen i norsk velferdspolitikk. Brukermedvirkning handler om at de som berøres av en beslutning, eller er brukere av tjenester, får innflytelse på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Bakgrunn, tema og formål: Vår masteroppgave retter søkelyset mot barn som opplever foreldrenes samlivsbrudd. Nyere forskning indikerer at nærmere halvparten av alle ekteskap ender i brudd. Med bakgrunn i det høye antallet ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Rooted in the sociocultural tradition, this article examines how one teacher helps her eighth-grade students build agency through dialogic teaching supported by technology. Students' agency is essential for their participation ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)One of the key ambitions of universities around the world is to improve the educational design and delivery to the benefit of their students. Many universities acknowledge that they need to educate students for a future ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)In Norway 5.8% of students report being bullied as much as three or more times a month [UDIR. 2021a. Student Survey 2020 [Elevundersøkelsen 2020]. https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/elevunders ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Abstract The purpose of this study was to gain a deeper understanding of how the judgement of causes of bullying affects teachers decisions to intervene in bullying situations. In spite of much effort to prevent bullying, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)School burnout is a serious concern, as it impairs students’ health and academic success. According to the Conservation of Resources Theory, burnout results from the depletion of personal coping resources and can be ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Hensikten med denne forskningen var å undersøke hvordan studenter oppfatter business simulering som en del av undervisningen. Årsaken til valgt tema er på bakgrunn av den digitale utviklingen som utdanningsinstitusjonene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Høsten 2020 ble bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige tema i læreplanverket fagfornyelsen og fikk dermed en styrket posisjon i skolen og samfunnsfaget. Forskning viser at til tross for at flere satsninger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Bærekraftig utvikling står fra høsten 2020 som overordnet tverrfaglig tema på norske videregående skoler og som kjerneelement i fellesfaget samfunnskunnskap. Bærekraftdidaktikk har ikke til nå hatt en dominerende plass i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag I oppgaven setter jeg søkelys på hvordan god ledelse og organisering kan bidra til bærekraftig læring og varig kompetanseutvikling i internasjonale utdanningsprosjekter. Som del av Norges internasjonale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne oppgaven undersøker hvordan et utvalg KRLE-lærere forstår bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema i KRLE-faget. Oppgaven tar utgangspunkt i at bærekraftig utvikling er innført som et tverrfaglig tema i ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne fagdidaktiske masteroppgaven har som formål å undersøke et utvalg lærere sine tanker om bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i religion og etikk-faget. Jeg tar utgangspunkt i bærekraftig utvikling som et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Bærekraftig utvikling er ett av tre temaer som Kunnskapsdepartementet (2016) vil fokusere på fremover. Denne oppgaven har benyttet diskursteorien til Laclau og Mouffe og dets analyseverktøy for å undersøke problemstillingen: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Skolen, og samfunnsfaget som sådan, har blitt tildelt en sentral rolle i å bidra til en bærekraftig utvikling. Antakeligvis vil denne rollen styrkes ytterligere når de nye læreplanene trer i kraft i 2020. Stortingsmelding ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke et utvalg av samfunnsfaglærere sine bærekraftdidaktiske refleksjoner, samt å studere hvordan deres egne holdninger innenfor bærekraftsproblematikken og deres utdanningsfilosofiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)