Browsing Norsk som andrespråk by Title
Now showing items 26-45 of 56
-
I dialog med parløren : åtte parlører fra 1800-tallet presentert, analysert og diskutert i lys av Et terskelnivå for norskRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne oppgaven tar utgangspunkt i åtte parlører fra 1800-tallet, og jeg undersøker om disse kan betraktes som lærebøker/grunninnføringsbøker i muntlig språkbruk på et fremmedspråk. I tillegg diskuterer jeg hvorvidt parlørene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)V2-prinsippet blir av de fleste forskere regnet som et sjeldent språktrekk på verdensbasis. Dette prinsippet innebærer at norsk og de fleste andre germanske språk, men vel å merke ikke engelsk, har et krav om at verbalet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)På bakgrunn av elevenes svake resultater på nasjonale og internasjonale tester har man i norsk skole de siste årene økt fokuset på lesing og skriving. Å innføre lesing og skriving som to av fem grunnleggende ferdigheter i ...
-
I takt eller utakt? : ein studie av munnlege ferdigheiter og leseferdigheiter hos minoritetsspråklege vaksne - eit sosiokognitivt perspektivRestricted Access (Master thesis / Hovedoppgave, 2007)I oppgåve "Takt eller utakt?" har eg undersøkt om det er ein samanheng mellom munnlege ferdigheiter og leseferdigheiter i norsk som andrespråk hos fem somalitalande og arabisktalande informantar. Studien er både ein ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
"Ikke kødd med meg" - narrativer fra et fengsel : identitetskonstruksjoner hos innvandrere dømt for alvorlig voldskriminalitetRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2010)"Ikke kødd med meg" "Narrativer fra et fengsel" Formålet med dette masterprosjektet har vært å belyse identitetskonstruksjoner hos tre innvandrere som soner dommer for alvorlig voldskriminalitet. Informasjonen om voldsdømte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Kan det være vanskelig å lære seg noe man allerede kan? Hvorfor er noe vanskeligere enn noe annet? Og kan en gitt språkstrukturs vanskelighetsgrad være knyttet til hvor utbredt den er i verdens språk (– og i så fall hvordan)? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Læringssynet i det felles europeiske rammeverket er at språk læres gjennom kommunikasjon og i samhandling med andre. Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan norsk-som-andrespråkslærere i voksenopplæringen ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)I denne hovedfagsoppgaven har jeg ønsket å si noe om det som mange som lærer et andrespråk i voksen alder erfarer; man kommer til et punkt i språklæringen hvor man ikke klarer å lære mer, selv om både motivasjon og muligheter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)"Spatial meanings are clearly fundamental to human cognition" (Bowerman & Choi 1991), og preposisjonene "i" og "på" tilhører et sett semantiske primitiver som beskriver våre grunnleggende erfaringer i og med verden (Jackendoff ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne flerkasusstudien søker å bedre forstå studenter med «fjern» språk- og kulturbakgrunn i forhold til norsk språk og kultur. Målet er å øke kunnskapen om hvordan slike studenter, i dette tilfellet japanske studenter, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Det overordnende formålet i denne studien er å bidra til økt kunnskap om hvordan vi lærer språk. Selv om de fleste i dag er enige om at morsmålet påvirker andrespråkslæring, trenger vi mer kunnskap om når, på hvilke måter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven handler om hvordan voksne som lærer norsk som andrespråk på høyere nivå bruker preposisjoner i verbale uttrykk i skriftlige tekster. De verbale uttrykkene som undersøkes, består av minst ett verb og minst ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Målet med klarspråk er at mottakerne skal finne det de trenger, forstå det de finner og kunne bruke informasjonen de finner. Et argument for å skrive klarspråk er at «Informasjon fra det offentlige skal være forståelig for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Oppgava er en kasusstudie av tre russiske norskinnlæreres bruk av preposisjonene på og i i norsk. Formålet er å undersøke hvorvidt det foregår transfer mellom morsmålet og målspråket, og om de russiske informantenes bruk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne lingvistisk-etnografiske studien utforsker lærere og språkhjelperes erfaringer med å modellere og utvikle flerspråklige undervisningspraksiser i norskopplæringen for voksne innlærere med lite eller ingen skolegang. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masteroppgaven er ett av delprosjektene til forskningsprosjektet Hva skal til for å høres – og se – ut som du hører til. Forestillinger om dialektale identiteter i det senmoderne Norge ved MultiLing ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Sammendrag I denne oppgaven ser jeg på noen språklige og sosiale utfordringer internasjonale studenter vil møte ved videre studier på Universitetet i Oslo, etter endt norskundervisning. Mitt empiriske materiale er fire ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Når norsk er tredjespråk, er det ikke bare morsmålet som kan være kilde til tverrspråklig innflytelse. Også andre språk innlæreren har lært etter morsmålet kan påvirke norskproduksjonen, som blant annet vist i undersøkelser ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Hovedformålet med denne oppgaven var å belyse hva slags kunnskaper og holdninger pedagoger i forskjellige yrkesgrupper har til en tospråklig oppvekst hos minoritetsspråklige barn med patologiske språkavvik. Det ble ...