Hide metadata

dc.date.accessioned2021-01-28T20:32:55Z
dc.date.available2021-01-28T20:32:55Z
dc.date.created2020-05-28T21:27:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRasmussen, Ingvill Kjærnsli, Marit Jensen, Fredrik Ludvigsen, Sten Runar . Problemløsing ved samarbeid i PISA 2015: En diskusjon av rammeverket og norske elevers resultater. Acta Didactica Norden (ADNO). 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/82692
dc.description.abstractI PISA 2015 undersøkes elevers ferdigheter i problemløsing ved samarbeid. Problemløsing ved samarbeid er en innovativ del av PISA-undersøkelsen og kommer i tillegg til lesing, matematikk og naturfag. Den innovative delen bygger på problemer og samarbeidssituasjoner som elever i 15-årsalderen møter i og utenfor skolen. I denne prøven løser elever oppgaver og samarbeider via en forhåndsprogrammert chat i en virtuell verden. Norske elever presterer på OECD-gjennomsnittet i problemløsing ved samarbeid, mens de presterer over gjennomsnittet i lesing, matematikk og naturfag. Denne artikkelen bidrar med en diskusjon av teorien som ligger til grunn for rammeverket, oppgavene og resultatene til norske elever i lys av annen forskning om problemløsing ved samarbeid.
dc.languageNO
dc.publisherActa Didactica Norden
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleProblemløsing ved samarbeid i PISA 2015: En diskusjon av rammeverket og norske elevers resultater
dc.typeJournal article
dc.creator.authorRasmussen, Ingvill
dc.creator.authorKjærnsli, Marit
dc.creator.authorJensen, Fredrik
dc.creator.authorLudvigsen, Sten Runar
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1813115
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Acta Didactica Norden (ADNO)&rft.volume=&rft.spage=&rft.date=2020
dc.identifier.jtitleActa Didactica Norden (ADNO)
dc.identifier.volume14
dc.identifier.issue1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.7862
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85540
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2535-8219
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/82692/1/7862-Artikkel-25098-2-10-20200519.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
dc.relation.projectNFR/254761
dc.relation.projectNFR/144214


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International