Browsing Utdanningsledelse by Title
Now showing items 131-150 of 435
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Hva er en god skole? Hvordan blir gode skoler gode? Blir gode skoler gode fordi de har gode ledere? Hvis vi antar at skoler blir gode fordi de blir ledet av gode ledere, hva særpreger i så fall denne lederen og den praksis ...
-
IKT og ledelse : hvordan er oppfatningen om ledelse i en skole der IKT er integrert som et verktøy (Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemstilling: Hvordan er oppfatninga om ledelse i en skole der IKT er integrert som et verktøy. Jeg har undersøkt oppfatningen om ledelse i Godøy skole. Skolen er av departementet utnevnt til bonusskole 2002 for blant ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Tema for oppgaven er implementering av digitale verktøy i fag. Jeg har gjort mine undersøkelser gjennom intervjuer med lærere, elever og ledere på en skole som har hatt dette som eget prosjekt. Problemstillingen er følgende; ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)I denne masteroppgaven studerer vi en implementeringsprosess. I 2008-2009 skulle Leseutviklingsskjema (LUS) implementeres ved Berg skole, og vi ble bedt om å følge denne prosessen på nært hold. Vi mener at vi gjennom denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)På tross av langvarig og bredt anlagt satsing på kurs vet vi ikke om vi har gode skoleledere i Norge i dag. Det vi vet er at det er mange meninger om skoleledelse og skoleledere og deres betydning for elevenes læring og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne masteroppgaven i utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Oslo og handler om inkludering. Oppgaven er en kvalitativ casestudie som ser på arbeidet med inkluderende praksiser ved en barneskole i Oslo. Formålet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Sammendrag Denne oppgaven handler om organisasjonsutvikling og utviklingsarbeid ved tre videregående skoler i Oslo, to år inn i arbeidet med innføringen av fagfornyelsen. De tre skolene som er valgt ut har mange likhetstrekk: ...
-
International Baccalaureate organization (IB) : pedagogisk plattform for lederskapRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske International Baccalaureate Organizations (IB) pedagogiske plattform og ideer for lederskap av IB World Schools. Jeg har undersøkt enkelte av IB’s overordnede programtekster ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for oppgaven er ledelse og deltakelse i norskopplæringen i introduksjonsprogrammet. Introduksjonsprogrammet er et kvalifiseringsprogram for nyankomne flyktninger, og norskopplæringen spiller en viktig rolle i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien tar for seg ivaretakelse av nyutdannede lærere i skolen sett i lys av selvbestemmelsesteori og hvilke implikasjoner det får for ledelse. Hva skal til for å motivere nyutdannede lærere til å bli i yrket? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemstilling I hvilken grad er det mulig å hevde at det er samsvar mellom lederrollen i utdanningssektoren og i andre bedrifter? Teori Jeg har presentert, drøftet og sammenlignet to ulike teorier – George Kennings teori ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Studien i denne oppgaven søker å bedre forstå fenomenet kollegaveiledning. Hensikten er å belyse potensialet som ligger i strukturert kollegaveiledning som verktøy for profesjonsutvikling og skoleutvikling. Min empiri ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven plasserer seg innenfor to sentrale temaer i utdanningsledelse:Ledelse av pedagogisk virksomhet,og Styring av utdanningen. Utdanningsmyndighetene har i de siste 10 årene hatt mange store statlige skoleutviklings- ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemstilling: Hvordan forstå og utvikle bevissthet rundt tid og tidsbruk hos lærere og ledere? Teori: Pedagogisk ledelse i et relasjonelt perspektiv. C. C. Wadel 1997. Tid og arbeid. Andy Hargreaves 1996. Kunnskapsbygging. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Sammendrag Dette er en kvalitativ studie, der jeg beskriver arbeidet med å identifisere kompetansebehov ved to demonstrasjonsskoler. Formålet er å forstå hvilke ledelsesstrategier som er virksomme i dette arbeidet. Et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)I denne masteroppgaven retter jeg fokus mot konsekvenser av resultatenhetsorganisering for barnehageledelse. Resultatenhetsorganisering har gjort seg gjeldende i barnehagesektoren i senere tid, flere enkeltstående barnehager ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
Kulturelle motsetninger i en samorganisert skole : hvordan hemmer subkulturkonflikter utviklingen i en samorganisert skole?Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2008)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Internasjonale undersøkelser forsterker og aktualiserer diskusjonen om måling av kunnskap og kompetanse, og om vurdering generelt, i norsk skole. I oppgaven analyseres forskjeller og likheter mellom PISA-undersøkelsen, ...