Search
Now showing items 1-100 of 2299
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn, formål og problemstilling:
På reservebenken? refererer til elever som er tilbake i den vanlige skolen etter en periode i eksternt tiltak. De praktiske rammene i oppgaven er et lokalt kompetanse - senter som ...
Tinnitus og cochelaimplantat Tinnitusreduserende effekt av bilateral cochleaimplantasjon Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn for egen undersøkelse: Det har eksistert rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Norge i over 40 år. Selv om hørselsrehabilitering omfatter mye mer enn formidling av høreapparat, er tilpasning av apparat, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Informasjon om problemstilling: Ved hjelp av cochleaimplantat kan barn med store hørselstap få mulighet til å høre og dermed utvikle talespråk, det er likevel vist et stort spekter av utfall i språkutviklingen for denne ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Informasjon om problemstilling: Ved hjelp av cochleaimplantat kan barn med store hørselstap få mulighet til å høre og dermed utvikle talespråk, det er likevel vist et stort spekter av utfall i språkutviklingen for denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn og formål: Interessen for denne problemstillingen, bunner i egne og andres erfaringer med stemmen i danseundervisning. Det er fra tidligere lite forskning som omhandler dansepedagoger og stemmebruk. Det er dog en ...
Selvbestemmelse & Utviklingshemming Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Ungdommer med lett grad av utviklingshemming vil ha en medfødt eller tidlig ervervet kognitiv svikt. Evnene som tenkning, oppmerksomhet, hukommelse, læring, språkforståelse kan i varierende grad være redusert. Sosial ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien handler om alternativ og supplerende kommunikasjon, og har sett nærmere på taleteknologi for barn og kommunikasjonsmateriellet Pegasus. Barn med kommunikasjonsvansker har ikke samme forutsetninger som barn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Stemmetrening for skuespillere vil kunne forbedre kvaliteter i stemmen, som kan føre til at den bli mer bærekraftig med mindre muskelanstrengelse. Dette vil kunne virke forebyggende på stemmevansker (Berry et al., 2001). ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag
Tittel: Inkludering av elever med ADHD.
Hvordan føles det og ikke beherske ferdigheter noen forventer at du innehar?
Se for deg en situasjon hvor du er ute med venner, det er en varm sommerdag og noen kommer ...
Velkommen til min verden : En kvalitativ studie om minoritetsforeldre med funksjonshemmede barn Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Det finnes i dag lite forskning og kunnskap som har klart å fange opp minoritetsforeldrenes situasjon med funksjonshemmede barn. Dette til tross for at tilgjengelige statistikk og rapporter fra praksisfeltet viser at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
- Bakgrunn, formål og problemstilling
Forskning antyder at rundt 6 % av skolebarn lider av kronisk heshet. Stemmevansker hos barn kan svekke kommunikasjonsmulighetene og føre til psykososiale og faglige utfordringer. Det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag
Tittel
”Jeg – Du”
En kvalitativ undersøkelse av læreres vektlegging av relasjonelle dimensjoner i sitt arbeid med utviklingshemmede elever
Bakgrunn og formål
I masteroppgaven ønsket jeg å se nærmer på hva ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven handler om en dagligdags aktivitet, måltidet. Videre handler den om en mindre dagligdags måte å spise på: Å bli matet gjennom sonde. Et ønske med denne oppgaven er å bidra med refleksjon hos personer som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag
Tittel: ”Oslobarnehagen – en festbruker eller hverdagsbruker av kultur?”
Undertittel: En kvantitativ undersøkelse om Oslobarnehagens flerkulturelle tilnærming og kompetanseutviklingsarbeid knyttet til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i personlige erfaringer hos foreldre, knyttet til utagerende atferd hos barnet deres med autismediagnose. Bakgrunnen for oppgavens temavalg er personlig arbeidserfaring med denne gruppen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Bakgrunn
Ifølge den anerkjente lesemodellen ”The simple view of reading” er lesing et resultat av to faktorer, avkoding og språkforståelse. Gjennom denne modellen hevder (Hoover & Gough, 1990) at ordforrådet har betydning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Sammendrag.
Tittel:
Skolelivskvalitet hos ungdom med Tourette Syndrom
Med bakgrunn i egen erfaring fra arbeid med elever med Tourette Syndrom i grunnskolen, og i studier i spesialpedagogisk teori og empiri, etterstrebes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn, formål og problemstilling
Premature barn og deres utvikling er de siste tiårene blitt et svært aktuelt tema innenfor
forskningen. Dette er ikke fordi det fødes så mange flere premature barn nå enn før, men fordi
så ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn
På alle sosiale arenaer der mennesker møtes vil det kunne forekomme mobbing. I skolesammenheng viser undersøkelser (Roland, 2007) at omtrent 60 000 barn og unge daglig opplever en angst for å bli mobbet. Disse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn og formål:
Tilpasset opplæring er et omfattende og sentralt mål i skolens arbeid med å skape gode vilkår for vekst, utvikling og læring for den enkelte elev. Forskning viser at målet om tilpasset opplæring blir ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Gjennom mangeårig praksis som lærer i grunnskolen og logoped i pedagogisk- psykologisk tjeneste har jeg vært opptatt av barns språkutvikling og tidlig forebygging av språkvansker. Som delaktig i implementeringen av TRAS ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne ettårige longitudinelle studien undersøker spørsmålet om kognitive prosesser som fonologisk bevissthet og Rapid Automatized Naming (RAN) hos 4 åringer spiller en rolle for utviklingen av bokstavkunnskap, og belyser ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Bakgrunn og problemstilling: Som mangeårig lærer i skolen og som spesialpedagog i PP-tjenesten har jeg møtt mange elever med lese- og skrivevansker, deres foreldre og lærere. Senere års forskning har også formidlet kunnskap ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag
Tittel:
Betydningen av mors utdannelse og barnets vokabular for lesing.
Bakgrunn, formål og problemstilling:
Denne oppgaven er tilknyttet en større longitudinell studie i regi av forskergruppen Child Language ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn for undersøkelsen, og problemstilling
Mange mennesker er avhengig av langvarig, koordinert og individuelt tilpasset støtte for å kunne leve det livet de ønsker. Med henhold i dette ser en hvor betydningsfullt og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
BAKGRUNN OG FORMÅL: Masteroppgaven er del av et større forskningsprosjekt som ser på forholdet mellom masterutdanning i spesialpedagogikk med fordypning i psykososiale vansker i møte med yrkespraksis innen samme fagfelt. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn og formål: Oppgaven er en del av en større ERP-studie ”Språkinnlæringsprosessen hos barn med språkvansker”. Studien er et samarbeidsprosjekt mellom Universitet i Bergen, StadpedVest og Bredtvet kompetansesenter, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tverrfaglig samarbeid er viktig i dagens samfunn som er blitt mer og mer sektoroppdelt. Det kan være en utfordring å arbeide tverrfaglig, men det er også en nødvendighet i ethvert spesialpedagogisk arbeid. Å bruke hverandres ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Formål og innhold: Denne masteroppgaven tar sikte på å identifisere noen av de utfordringene hjelperne møter i arbeidet med å koordinere tjenester til voksne personer over 18 år med alvorlige og sammensatte behov for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Bakgrunn og formål: Hvert år blir mange mennesker rammet av hjerneslag i Norge. Følgevirkninger som kan oppstå etter et hjerneslag har ikke bare konsekvenser for den slagrammede, men også for hans/hennes ektefelle. I dette ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Bakgrunn og formål:
Temavalget i oppgaven har bakgrunn i min tidligere praksis med døve førskolebarn. Planlegging av skolestart for disse barna var en viktig prosess som begynte i god tid fordi det var mange forhold som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn og formål: Forskning de siste tiårene har vist at det ofte er knyttet positive effekter til det å være tospråklig, og at elever som får morsmålsundervisning i skoleløpet klarer seg bedre enn tospråklige elever som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Temaet for denne undersøkelsen er elevmedvirkning for utviklingshemmede elever i skolen. For å belyse temaet er det utarbeidet følgende problemstilling:
Hvilke muligheter har utviklingshemmede elever til å påvirke egen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling: På hvilke måter opplever personalet at tegn-til-tale kan stimulere førskolebarn med minoritetsspråklig bakgrunn, til språkutvikling, deltakelse og kommunikasjon. Forskerspørsmål: 1)På hvilke måter kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I denne oppgaven intervjuet jeg 5 ungdommer. Jeg ønsket å finne nærmere ut hvordan selvoppfattelsen til disse ungdommene ble påvirket av deres foreldre, lærere og venner.Dette ønsket jeg å finne ut, gjennom å analysere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Oppgavens tema og problemstilling
Denne undersøkelsen belyser lærernes behov for støtte i spesialundervisning, samt PP-tjenestens og skoledernes rolle med hensyn til å støtte lærere i arbeidet med spesialundervisning. ...
En kvalitativ studie av foreldresamtalen i barnehagen : En intervjuundersøkelse av pedagogiske ledere Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn for valg av tema og problemstillinger Formålet med denne materoppgaven var å vinne økt kunnskap om hvilke kommunikasjonsferdigheter som anvendes i foreldresamtaler ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Problemstilling: Hvordan kommuniserer et barn med minoritetsspråklig bakgrunn som har CI med de andre barna i barnehagen, og hvilken betydning har dette samspillet for utviklingen av barnets kommunikative kompetanse?
Bakgrunn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag
Problemstilling
Jeg har sittet med tanker om hva min oppgave som spesialpedagog egentlig er og hvor det er behov for at jeg skal arbeide når jeg er ferdig utdannet, derfor ønsket jeg å gå mer i dybden på dette. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn, problemstilling og formål:
Første året i masterstudiet ble vi vist en film, der en ektefelle til en afasirammet holdt et foredrag. I dette foredraget sa ektefellen en setning som skapte store refleksjoner hos ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Bakgrunn og formål:
Gjennom arbeidet mitt som spesialpedagog i barnehabiliteringen treffer jeg en del multifunksjonshemmede barn og unge ute i skolene. Opplegget rundt disse varierer mye i forhold til hvor inkludert de er ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
For inclusion to be effective, it is generally agreed that regular teachers should be receptive to the principles and demands of inclusion. This study was to investigate attitudes of 561 Vietnamese regular teachers towards ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Formål og problemstilling:
Formålet med undersøkelsen er å bidra til økt innsikt i læreres kunnskap om matematikkvansker, og erfaring med kartlegging og tilrettelegging av undervisning i matematikk på et tidlig stadium.
Med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn og problemstilling: Jeg har i flere år vært opptatt av ADHD-problematikk både som mor og som spesialpedagog i PP-tjenesten. Familier berørt av ADHD har sammensatte behov, noe som nødvendiggjør samarbeid, både ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
Problemstillingen i studien er rettet mot å undersøke - og evaluere egnetheten av et verktøy, som bestod av flere instrumenter satt sammen til et kartleggingsbatteri. Verktøyet skal benyttes i kartlegging ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstillingen i min masteroppgave lyder: Hvordan opplevde jeg tilværelsen i skolen og på fritida, hvordan ble jeg oppfattet og møtt, og hvordan ville jeg ha profittert på å bli møtt?
Bakgrunn og formål: Valg av tema ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn og formål
Undersøkelser viser at elever kommer til kort i matematikkfaget og det tyder på at 15-20 % norske skoleelever går ut av ungdomsskolen uten å beherske de fire regneartene. I nyere forskning kommer det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn og formål:
Min interesse for fysisk aktivitet er med på å danne utgangspunktet for undersøkelsen, sammen med min erfaring fra praksis. Med denne undersøkelsen har jeg et ønske om å tilegne meg kunnskap jeg videre ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot pedagogers opplevelse av hvordan barnesamtalen kan fremme barnehagebarns selvutvikling.
Bakgrunn
Gjennom mange år som pedagog både i barnehage og skole har jeg opparbeidet en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot hvordan førskolelærere arbeider med barn med utfordrende atferd.
Tittel på oppgaven er; ”Da de forsto meg, ble alt så mye bedre”. Om barn med utfordrende atferd.
Bakgrunn, formål ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
En kvalitativ studie av logopeders erfaringer med foreldresamarbeidet ved bruk av behandlingsprogrammet "Palin Parent-Child Interaction therapy" for førskolebarn som stammer. Problemstilling: Hvilke erfaringer har svenske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Bakgrunn og formål
Bakgrunnen for valget av tema og problemstilling er i hovedsak mitt møte med en flerspråklig afasirammet og denne pasientens pårørende i logopedipraksisen. Interessen ble ytterligere styrket i møte med ...
Home Literacy Environment og leseflyt: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom Home Literacy Environment og leseflyt blant enspråklige andreklassinger Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Tema, bakgrunn og formål Dette er en kvalitativ studie om hvilke ressurser Inn på tunet har som alternativ opplæringsarena for elever som viser atferdsvansker i skolen. Formålet har vært å sette fokus på alternative ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Formål og problemstilling: Med denne oppgaven håper jeg å kunne bidra til økt bevissthet både i grunnskolen, videregående skole og høyere utdanning om betydningen av kreativitet og skapende aktiviteter som et viktig middel ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Prediktorer for tidlig leseutvikling. RAN, grafem-fonem kunnskap og fonembevissthets betydning for senere ordavkoding og leseflyt Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Oppgaven er skrevet i tilknytning til en utprøving av kartleggingsverktøy som tar sikte på å kunne identifisere elever i risiko for lesevansker før skolestart, eller på et tidlig stadie i leseopplæringen. Oppgavens formål ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Sammendrag
Bakgrunn for valg og tema av problemstilling
Denne masteroppgaven handler om hvordan barn med tilknytningsvansker blir oppdaget i barnehage, og hvordan barnehagen kan være en trygg base. Tall fra Statistisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn
Som førskolelærer og spesialpedagog er jeg svært opptatt av hvilke vilkår de minste barna har i barnehagen i dag. I denne oppgaven er det de minstes barnehagestart som står i fokus. Stadig flere ettåringer går i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn, formål og problemstilling
Besvarelsen er tilknyttet postdoktor Janne von Koss Torkildsens forskningsprosjekt
"Språkinnlæring hos barn med språkvansker" ved Universitetet i Bergen, i samarbeid med
Statped Vest og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
The application of Mathematics in this modern world of information technology is becoming more and more crucial. Bearing this idea in mind and the contribution it can have to the development of the country, the Ethiopian ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Formål og problemstilling: Til tross for avviklingen av de statlige spesialskolene på 1990-tallet, og bred politisk enighet om en inkluderende skole, finner vi i dag på kommunalt nivå både spesialskoler og spesialgrupper. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag:
Bakgrunn og formål
Funksjonelle ferdigheter i lesing og skriving er en forutsetning for å lykkes i skole- og arbeidslivet. Til tross for at det blir lagt ned mye arbeid og ressurser på dette feltet i skolen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Problemstilling:
Temaet for denne masteroppgaven er observasjon i kartleggingsarbeid av syns-funksjonen hos barn med sammensatte vansker. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kan systematisk observasjon brukes i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Problemstilling:
”Hvordan opplever undgom med atferdsvansker skolens arbeid med sosial kompetanse i alternative skoler?”.
Vi har benyttet oss av følgende utdypende forskningsspørsmål;
1) ”Hvordan vurderer ungdom i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
The current study investigated early language characteristics in pre-school children (age 3.0 – 4.11) with autism spectrum disorders (ASD) compared to children with language impairment (LI), and typically developing children, ...
"Hvis ikke lyver jeg jo, hvis jeg sier at jeg ikke blir provosert" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Predicting word knowledge from word characteristics Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
This study draws on data collected as a part of the research project "Improving language comprehension in preschool children with language difficulties: a cluster randomised trial" at the Department of Special Needs ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag Bakgrunn, formål og problemstilling: Språk og tale gir mennesket mulighet til å formidle tanker og meninger i hverdagen, og er en viktig faktor i jobb, samfunn og i sosial samhandling med familie og venner. I ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Sammendrag Bakgrunn og formål Både nasjonalt og internasjonalt er det enighet om verdien av tidlig intervensjon, i forhold til barn med språkvansker. Slike vansker sees ofte tidlig i form av samspillsferdigheter og passivitet. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn, formål og problemstilling Det råder en fordom om at spiseforstyrrelser er noe som rammer jenter/kvinner (Skårderud, 2007a). Fordommen kan muligens underbygges av at det meste av både teoretisk og empirisk arbeid ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Sammendrag Bakgrunn for tema Bakgrunnen for oppgaven er vår interesse for både mestring og premature barn. De offentlige debattene i media om premature barn handler ofte om hvilken svangerskapsuke barnet bør være født i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn
Bakgrunn for studien er norske elevers, og spesielt de minoritetsspråklige elevenes, svake resultater på nasjonale og internasjonale lesetester de senere årene. En stor del av kunnskapstilegnelsen i skolen er med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Bakgrunn for egen undersøkelse:
Myndighetene vedtok den 1. august 2007, en tilføyelse i forskriftene til Opplæringsloven § 3-4a, og markerte dermed et økt fokus på at det skal gjennomføres jevnlig dialog mellom lærer og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Det presenteres en masteroppgave ved ISP, (Institutt for spesialpedagogikk), UIO (Universitetet i Oslo). Det overordnede forskningsspørsmålet for denne studien er om databasert arbeidsminnetrening kan påvirke arbeidsminnets ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgaven handler om opplevelser i pålagte innovasjonsprosesser innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet.
Vår bakgrunn for å velge dette tema er flerdelt. Vi arbeider tett på feltet, vi har gjennomgått store ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Besvarelsen er inndelt i fem hovedkapitler. Innledningsvis fortelles det om bakgrunn for fastsettelse av tema og målsetningen med oppgaven. Forskningsspørsmålet ble dannet på grunnlag av erfaringer med ulike tolkninger ...
En effektstudie av constraint induced språkterapi for afasirammede Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en relativt ny metode innen afasirehabilitering i Norge og er skrevet i forbindelse med forskningsprosjekt Afasi? Du bør snakke mye for å bli bedre , som er basert på metoden ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for å utarbeide en studie om norske logopeders arbeid med stamming og kognitiv behandling var et dypdykk i foreliggende forskning som anslo at en stor andel av de som stammer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Tittel på studien er I hvilken grad kan bruk av Dunn og Dunns læringsstiltilnærming i hjemmearbeid for begynnerstudenter i sykepleie bidra til å øke læringsutbytte?
Bakgrunn
Utredningsarbeid, som er gjort i Norge, på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sosiale medier - Ungdommens nye sosialiseringsarena Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunnen for dette masterprosjektet var et ønske om å utforske hvordan sosiale medier, også kalt sosiale nettverkssider (SNS), påvirker ungdommens tilværelse. Sosiale medier har blitt en markant sosialiseringsarena de ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
En kvalitativ undersøkelse av den dynamiske betydningen elevmedvirkning og konstruktive relasjoner kan ha som motivasjon for mestring og læring. Med den hensikt å få flere elever til å fullføre videregående opplæring. Ved ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Tittel Muligheter og begrensninger i Læreplanverket for Kunnskapsløftet Problemstilling og forskningsspørsmål Med utgangspunkt i oppgavens formål ble følgende problemstilling formulert: Hvordan opplever PP-rådgivere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Oppgaven har blitt til ut i fra en interesse som ble vekket, da jeg leste en artikkel på Kreftforeningens hjemmesider om at 3000- 4000 barn årlig opplever at noen de er glad i får kreft. Barn og unges som pårørende var ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne undersøkelsen tar sikte på å gi et innblikk i hvordan ulike instanser opplever kommunikasjonen i tverrfaglige samarbeid omkring barn med psykiske vansker. Årsaken til valg av et slikt tema er at det er av stor betydning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I Norge i dag har asylsøkerbarna rett på barnehageplass fra de er fire år. De fleste begynner i barnehagen med minimale norskspråklige ferdigheter. Dette studiet hadde som målsetting å kartlegge og beskrive på hvilken måte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Dette masterprosjektet har hatt fokus på å få frem ungdommenes synspunkter på ugyldig fravær og opplevelsen deres av faglig mestring i videregående skole. Ved å bruke kvalitativ semistrukturert intervjuundersøkelse har jeg ...
En kvalitativ studie om mestring for hørselshemmede på arbeidsplassen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
For å oppnå en bedre forståelse av autismespekterforstyrrelse er det viktig å lytte til menneskene det gjelder. Ved beskrivelse innenfra er det påfallende at mennesker med autismespekterforstyrrelse har en særegen måte å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne masteroppgaven forsker jeg på læringsmuligheter i dataspill. Dataspill har i dag blitt en stor del av mange unge menneskers liv, og i de seneste årene har det vært en årlig økning i antall unge mennesker som spiller. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Spesialpedagogisk virksomhet har en lang historie bak seg, men som akademisk fag er de historiske røttene korte. Det var ulike fagpersoner, både menn og kvinner, som bidro til at virksomheten vokste fram. De engasjerte seg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Bakgrunn, formål og problemstilling: Denne oppgaven er skrevet i tilknytning til prosjektet Språk, hørsel og statistisk læring hos barn som bruker høreapparat eller har språkvansker . Prosjektet er et samarbeid mellom ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Avdeling Lillesogn var opprinnelig en tradisjonell, døgnbasert barnepsykiatrisk avdeling. I år 2000 ble behandlingen lagt om, inspirert av multisystemiske tanker. Den nye behandlingsmodellen, Lillesognmodellen, er basert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Problemområde og problemstilling Den amerikanske psykologen og forskeren Elaine Aron hevder at det finnes en gruppe barn som er født med et mer følsomt nervesystem enn andre. Hun kaller dem høysensitive, eller særlig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Bakgrunn og formål: Afasi er en språk- og kommunikasjonsvanske som følge av en ervervet skade i hjernen, og fører til språkproblemer innenfor; auditiv forståelse, taleproduksjon, lesing, skriving og bruk av gester ...