Browsing Spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1982-2001 of 2300
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Samandrag Bakgrunn for undersøkinga Spesifikke lærevanskar har vore hovudfokuset i dette masterstudiet i spesialpedagogikk. Dei fleste tenkjer då gjerne først og fremst særleg på dysleksi, spesifikke språkvanskar og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Bakgrunn: Velofaryngal insuffisiens (VPI) er et strukturelt (anatomisk) og/eller funksjonelt avvik som hindrer et adekvat velofaryngalt lukke. Dette resulterer i nasalt luftutslipp og avvik i nasal resonans under taleproduksjon. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)TALEOPPFATTELSESUTVIKLING HOS BARN MED COCHLEAIMPLANTAT SAMMENDRAG Introduksjon: Fra 1988, og fram til januar 2005 er det 227 barn som har fått Cochleaimplantat (CI) ved Rikshospitalet i Oslo (CI-teamet ved Rikshospitalet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG Forskningsprosjektet søker å kartlegge taleproduksjonsutviklingen til prelingvalt døve barn med cochleaimplantat, implantert før 3 år, i perioden 1999-2002 ved Rikshospitalet (Rh) i Oslo. Cochleaimplantat (CI) ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Bakgrunn, formål og problemstilling Besvarelsen er tilknyttet postdoktor Janne von Koss Torkildsens forskningsprosjekt "Språkinnlæring hos barn med språkvansker" ved Universitetet i Bergen, i samarbeid med Statped Vest og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien handler om alternativ og supplerende kommunikasjon, og har sett nærmere på taleteknologi for barn og kommunikasjonsmateriellet Pegasus. Barn med kommunikasjonsvansker har ikke samme forutsetninger som barn ...
-
Taletrening for hørselshemmede er mer enn artikulasjonslære : effektstudie av thoracal mobilisering (Master thesis / Masteroppgave, 2010)Utgangspunkt for dette oppsett av en eksperimentell forskningsdesign er forskjellene i talespråket og tegnspråkets pustemønster. Et pustemønster deles inn i tre faser: Innpust (inspirasjonsfase), utpust (ekspirasjonsfase) ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Sammendrag Formål Talk Tools er et verktøy som brukes innenfor artikulatoriske vansker. I denne oppgaven ønsker jeg å rette søkelyset mot spesialpedagoger som jobber med dette verktøyet i barnehager og skoler. Det er som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Tittelen på denne oppgaven er: Tanker og erfaringer fra afasiundervisningen – refleksjoner fra tre mennesker med afasi. Hovedproblemstillingen er: Hvilke tanker og erfaringer har mennesker med afasi fra afasiundervisningen? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)I denne masteroppgaven rettes fokus mot en gruppe barn som inntil nylig har vært oversett og glemt i samfunnet, barn av alkoholmisbrukere. Jeg ønsker å skape en forståelse for hvilke konsekvenser det har for barn å vokse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2004)Abstract Access to Education and Training has become one of the rapidly increasing demands in many countries of the world and Namibia is no exception. As a developing young Nation, it has realised that the provision of ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Formål og bakgrunn Betydningen av økt kunnskap om selektiv mutisme vektlegges i all litteratur om tilstanden. Formålet med oppgaven blir derfor å utvikle mer kunnskap om selektiv mutisme med vekt på utviklingsforløpet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Tema: Et økende sikkerhetsfokus i samfunnet generelt ser ut til å prege barns lek og lekearenaer. Fra flere hold ytres det bekymring knyttet til en utvikling der fysisk og risikofylt lek får stadig dårligere kår, og enkelte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)This study is focused on teachers experiences (ordinary teachers and specialist teachers) in the teaching of mathematics to children who are blind in inclusive primary one classes in Uganda. The study was conducted in ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven er en del av prosjektet «Teachers` Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms» ledet av Postdoktor Magnar Ødegård og Professor Liv Duesund, ved Institutt for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Abstract Warm environment is what all children in the whole world need in order to grow up healthy. Creative teacher s and parents work improves quality of life within family, school, or classroom, and it also influences ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)The study in this master thesis is written as a part of a larger research project: “Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms”, led by Professor Liv Duesund. The research groups ...
-
Teachers´ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms: "Du må ikke le" - Om skolen som en emosjonell arena og lærere som mennesker.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne artikkelen er en del av forskningsprosjektet «Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms», og presenterer og drøfter resultater fra en kvalitativ undersøkelse av fire ...