Abstract
Utgangspunkt for dette oppsett av en eksperimentell forskningsdesign er forskjellene i talespråket og tegnspråkets pustemønster. Et pustemønster deles inn i tre faser: Innpust (inspirasjonsfase), utpust (ekspirasjonsfase) og hvile. Samtlige Europeiske
talespråk tar i bruk ekspirasjonen ved tale. I de talte språkene er ekspirasjonsfasen 4-6 ganger så lang som inspirasjonen, avhengig av setningslengden som produseres. I tegnspråk, brukes ikke stemmen eller pusten som grammatisk funksjon. Ekspirasjonsfasen blir omtrent lik inspirasjonsfasen i en tegnspråkligfremføring. For den hørselshemmede som velger å uttrykke seg på Norsk talespråk, må
ekspirasjonsfasen forlenges. Undervisningsmomentet klassifiseres ved Internasjonal Classification of Function, ICF, i kapitel Stemme, med underkapitelet ”taleflyt og talerytme”. Prosessen som fordeler luftmengden, er muskulær.
Thorax (brystkassen) er kroppens mest avstivede område, som beskytter indre organer, blant annet lungene. Ved inspirasjon ekstenderer Thorax og ved ekspirasjon komprimeres den. Det kreves en fysisk mekanisk bevegelse av Thorax og muskelgrupper arbeider i forskjellige faser i denne prosess. En muskulær bearbeiding av Thorax, benevnes i denne oppgaven som Thoracal Mobilisering.
Problemstilling; Kan en Thoracal Mobilisering påvirke pustemønsteret for en sterkt hørselshemmet, slik at
a/ pusten blir bedre? b/ stemmen forandres? c/ taleflyten påvirkes?
Et kvasi-eksperimentelt forskningsdesign, ble utarbeidet. Stratifisert utvalg blev benyttet, i to steg, for å finne 8 informanter. Av 26 klienter som meldt seg frivillig,
etter å ha fått 30 minutters informasjon om prosjektet og sett en demonstrasjons dvd av behandlingen, ble 12 valgt til en fysisk observasjon. Av disse 12 ble 8 personer, 4 kvinner og 4 menn, valgt til å være informanter i undersøkelsen. Utvalgsprosedyre i to steg ble benyttet for å finne informanter som danner en så homogen informantgruppe som mulig i forhold som alder, skolegang og språkbruk (norsk tegnspråk), samt fysisk aktivitet og kroppsholdning. Den fysiske observasjonen blev 3 gjennomført for å unngå faktorer i informantenes kroppsholdning, som påvirker og låser Thorax
Ved valg av eksponeringsvariabelen, blev 3 forskjellige behandlinger vurdert. Av disse blev Lotorps Thoracal Mobilisering, 2.e pilotforsøk uten kontrollgruppe, valgt. Forsøk er utført år 2000 med Professor Olle Löwhagen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, som koordinator.
Undersøkelsen ble gjennomfør i en periode vurdert som fri fra sesongsinfluensa og smittsomme luftveis sykdommer. Samtlige informanter gjennomførte pre og post–tester, behandling og tilhørende øvelser. Resultat kunne regnes som undersøkelses verdier, slik at resultatfremstilling var mulig å gjennomføre.
Konklusjonen av forsøket er at Lotorps modellens Thoracale Mobilisering har fungert for 8 utvalgte informanter. De konklusjoner man kan trekke er at den fungerte som den utgir seg for å være, best i problemstillingens første ledd. Pusten (a) blir bedre. Samtlige informanter fikk økt bevegelighet i Thorax og pustet kraftigere etter 3 uker.
Innen området stemme (b) fikk alle en økning i amplitudene ved sine lydtrykks fremstillinger og samtlige senket frekvensen i stemmen. Best resultat oppnåddes av de informanter som tidligere har vært gjennom fonetisk opplæring. Ved en begrenset manuell stemmevurdering på 3 områder, med liten skala på 0-3, utviklet seg samtlige informanter som fikk registrert avvik ved pre-testet godt. Forekomsten av luft i stemmen, knarr ved stemmebåndslukking og pitch-voice ble senket for alle fra 3 til 0.
For klienter uten grunnopplæring i fonasjon kan en Thoracal Mobilisering anbefales som et komplement til andre metoder og øvelser til fonasjon, som ledes av en pedagog. Området talefly (c), var den del av forsøket som var mest vanskelig å teste og mest vanskelig å bedømme. Samtlige informanter fikk økt ytrings lengde og mindre start vegring ved den leste teksten.
Konklusjonen er at en Thoracal mobilisering i følge Lotorps behandlings metode klarte å påvirke alle 3 områdene i problemstillingen i dette utvalget. Det må undersøkes videre, med andre utvalg, før man trekker endelig konklusjon. Likevel er det et spennende felt, som gir alternativ til tradisjonell måte å tenke pust og basal kroppskunnskap på. Forsøket er avsluttet og dokumentasjon på prosessen og dess resultat leveres til utdanningsinstansen