Browsing Institutt for spesialpedagogikk by Title
Now showing items 2245-2264 of 3148
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Purpose: This randomized controlled trial evaluated the effectiveness of a play-based pragmatic language intervention for children with autism. Methods: A sample of 71 children with autism were randomized to an ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)In recent years, research on literacy has shown a particular interest in the topic of fluency. Building fluency seems to be an essential part of the transition towards skilled reading. Similarly, the concept of fluency has ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Problemstilling De siste årene har pårørende gjennom offentlige statlige føringer fått en større og tydeligere plass i helse-og omsorgstjenesten. Også innenfor logopedifeltet er pårørende av afasirammede en viktig part i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)BAKGRUNN OG FORMÅL: Masteroppgaven er del av et større forskningsprosjekt som ser på forholdet mellom masterutdanning i spesialpedagogikk med fordypning i psykososiale vansker i møte med yrkespraksis innen samme fagfelt. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)«Rådgivning – det er bare hun det.» En kvalitativ studie om hvordan foreldre til barn med språkvansker opplever at de blir møtt og fulgt opp av det spesialpedagogiske hjelpeapparatet. Bakgrunn og formål Tema for masteroppgaven ...
-
Rådgivning for elever med lett utviklingshemming ved valg av utdanningsprogram i videregående skole (Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne studien skal ta for seg problemstilling: «Hvordan gir ungdomsskolen rådgivning til ungdom med lett utviklingshemming ved valg av utdanningsprogram i videregående skole?» Studien skal også svare på følgende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
Rådgivning som mestringsmulighet : en kvalitativ studie av mødre til barn med ADHD sine tanker om, og opplevelser som hjelpsøkere, sett ut i fra et mestringsperspektivRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål: Å være mor til et barn med ADHD er for de fleste en utfordrende og krevende opplevelse(Langlete 2004). Undersøkelser viser at mødre til barn ADHD, har høye nivåer av stress og andre påfølgende problemer ...
-
Rådgivningsgruppe for lærerstudenter med matematikkangst : Det er vel ikke feil eller riktig svar her?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Tittel: Rådgivningsgruppe for lærerstudenter med matematikkangst. Det er vel ikke feil eller riktig svar her? Initiativet til masteroppgaven springer ut fra min interesse for fagfeltet matematikkangst og min ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Problemstilling: Hvordan vurderer rådsøkere kvaliteten på hjelpen de får av et konsultasjonsteam ved Statens barnehus når de er bekymret for seksuelle overgrep mot barn? Metode: Problemstillingen etterspør subjektive ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2015)This study investigated the role of teacher directiveness in educational dialogues as it relates to several types of dyads and child engagement. The effect of directive teacher behavior, such as the use of instructions and ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2013)We report a systematic meta-analytic review of studies comparing reading comprehension and its underlying components (language comprehension, decoding, and phonological awareness) in first- and second-language learners. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Background and research question Reading comprehension in one’s first language is a broadly researched phenomenon. However, technological, social and economic changes have led to an increase of people learning to read in ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn, tema og formål Oppgavens tema er reaktive tilknytningsvansker og barn som har denne diagnosen. Formålet med oppgaven er å formidle foresattes egne, genuine opplevelser rundt barnas overgang fra barnehage til ...