Abstract
Denne studien skal ta for seg problemstilling: «Hvordan gir ungdomsskolen rådgivning til ungdom med lett utviklingshemming ved valg av utdanningsprogram i videregående skole?» Studien skal også svare på følgende forskningsspørsmål: - På hvilken måte blir elevene og deres foreldre involvert i valg av utdanningsprogram på videregående skole? - I hvilken grad blir elevens ønsker og interesser ivaretatt med hensyn til valget? - Hva kan påvirke elevens valg av utdanningsprogram ved videregående skole? Studien er en kvalitativ intervjustudie med syv informanter, to lærere og fem rådgivere ved seks ulike ungdomsskoler i Østlandsområdet. Kriteriene for utvalget av informanter var følgende: - Må være lærer, rådgiver eller avdelingsleder for 10.klasse og ha elever med diagnosen lett utviklingshemming. - Må være utdannet spesialpedagog eller lærer - Bør ha jobbet på arbeidsstedet i minimum to år. Resultater ved masterprosjektet ble gjennom informantenes beskrivelser fremstilt i fire hovedtemaer: Identifisere elevens interesser, Rådgivning i faget utdanningsvalg, Samarbeid med skole og hjem og Overgang mellom ungdomsskole til videregående. Avslutningsvis drøftet jeg hvert hovedtema før jeg presenterte neste hovedtema. I prosjektet så kom det frem at faget Utdanningsvalg i ungdomsskolen skal hjelpe elevene med å knytte sine interesser opp mot en fremtidig jobb. Rådgiverne i ungdomsskolen ga elevene informasjon om hvilke utdanningsprogram som fantes i videregående skole, og ga elevene mulighet til å teste ut mest mulig gjennom valgfag og tematimer. Skolen reiste på skolebesøk med elevene for at de skulle være sikre i sitt valg før de søkte videregående skole. I prosjektet kom det frem at elever med lett utviklingshemming hadde færre valgmuligheter når de skulle søke videregående skole, og det var derfor viktig at elevene søkte et utdanningsprogram de hadde interesse for, for å forhindre frafall og en fremtidig jobb. I forbindelse med valg av utdanningsprogram så kom det frem at samarbeid mellom skole og hjem var viktig, fordi elevenes foreldre var viktige støttespillere for sine barn.