Browsing Institutt for spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1622-1641 of 3148
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Lʼuso della drammatizzazione come metodologia di insegnamento/apprendimento, utile al miglioramento delle capacità sociali, emotive e creative dell’alunno e allʼacquisizione di conoscenze, ad esempio nell’ambito storico, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Reading and writing multidigit numbers requires accurate switching between Arabic numbers and spoken number words. This is particularly challenging in languages with number-word inversion such as German (24 is pronounced ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Abstract The simple view of reading proposes that the development of reading comprehension in early elementary school is best predicted by children’s fluent decoding and oral language skills. Recent studies challenge this ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Dette prosjektet ble utarbeidet med utgangspunkt i problemstillinger relatert til logopeders kartlegging av flerspråklige barn. En særlig utfordring oppstår dersom man vurderer flerspråklige barns språkferdigheter ved å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)The study was carried out in Dhaka, Bangladesh from July to December 2011.The objective was to investigate the stakeholders’ awareness about the educational laws of special needs children, describe the findings and to ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)The promotion of inclusive education and demand by governments for schools to become a School for All will demand school leadership that will help classroom teachers build inclusive classrooms. Using qualitative interviews, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)School shyness may have immediate and long-term detrimental effects. Drawing on cultural-historical understandings of motivated actions and conceptual and material tools, the study examined how ten school leaders in three ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Abstract Informational video blogs are a popular method of communication among students that may be fruitful educational tools, but their potential benefits and risks remain unclear. Streaming videos created by YouTubers ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)More and more, schools all over the world are meeting the culturally and linguistically diverse classroom. Whilst this growing phenomenon offers an abundance of new experiences and learning opportunities to students and ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Abstract This qualitative study is about student special educators‟ perspectives on the learning outcomes from the SNE program at Ilia State University of Georgia. The research uses a semi-structured interviews and analyze ...
-
Ledelse av prosedyrer for dysfagi i norske sykehjem: En nasjonal spørreundersøkelseRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Sammendrag kappen: Formålet med masterprosjektet, har vært å beskrive ledelse av prosedyrer for beboere med spise-/ svelgevansker (dysfagi), i norske sykehjem. Teoretisk forankring: I oppgaven tas det utgangspunkt i en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)For at foreldre og fagpersonar skal vite kva eit barn meistrar, og kva utviklingsnivå det har, er det behov for kartlegging. Kartlegging legg grunnlaget for at tiltak og arbeidsoppgåver vert lagt på eit riktig nivå, og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Jeg har arbeidet i barnehage i flere år og har sett mange barn som sliter i samhandling med andre både i lek og andre samhandlingsarenaer. Mange ganger har jeg tenkt på hva en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Bakgrunn, tema og formål Barn med milde-til-moderate hørselsnedsettelser er en gruppe som er lite forsket på, fremfor alt i Norge, og vi vet ikke like mye om denne gruppen som de med større hørselsnedsettelse. Vi vet at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn, formål og problemstilling: Internasjonale leseundersøkelser har vist at elever i norske skoler skårer dårligere enn elever i land vi naturlig sammenligner oss med. Entydige forskningsfunn slår fast at språklig ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål Prosjektet ”ICF i spesialpedagogisk klinikk” er et samarbeid mellom Bredtvet kompetansesenter og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Denne oppgaven er en del av prosjektet. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn for oppgaven: Oppgaven er knyttet opp mot prosjektet ”Språkutvikling hos barn med Down syndrom” ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Undersøkelsen er en substudie knyttet til forsker gruppa ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)I denne studien har vi sett på ordforråd, avkodingsferdigheter og leseforståelse hos tre grupper andreklassinger som har hatt ulike muligheter til å lære seg norsk: minoritetsspråklige barn, utenlandsadopterte barn og ...