Hide metadata

dc.date.accessioned2022-04-25T15:30:36Z
dc.date.available2022-04-25T15:30:36Z
dc.date.created2021-10-25T09:05:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNilsen, Trude Frøyland, Merethe Henriksen, Ellen Karoline Kolstø, Stein Dankert Jorde, Doris Korsager, Majken Knain, Erik Ødegaard, Marianne Teig, Nani Jensen, Fredrik Kjærnsli, Marit Bungum, Berit Løken, Marianne Stadler, Matthias Gregor . Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole. Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. 2021, 207-260 Universitetsforlaget
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/93717
dc.description.abstractDette kapitlet retter et kritisk, men konstruktivt blikk på naturfag, og foretar en gjennomgang av naturfag og naturfagdidaktikk innen forskning og i praksis. Kapitlet starter med å beskrive og diskutere naturfagets kjennetegn, verdi og relevans. Her kastes det lys på hva som er fagets og naturvitenskapens egenart, og hvorfor og hvordan naturfag er verdifullt og relevant. Videre beskrives og diskuteres naturfag på tre nivåer eller fra tre perspektiver: 1) på system- og politikknivå (antall timer til naturfag, realfagssatsing og læreplan), 2) på lærernivå (læreres kompetanse, etterutdanning og undervisning) og 3) på elevnivå (elevers kompetanse og motivasjon). Innen hvert av disse nivåene beskrives først tilstanden og hvordan gunstige betingelser ville ha vært (f.eks. hva kjennetegner god undervisning), og deretter diskuteres utfordringer og muligheter. Kapitlet avsluttes med en oppsummering og diskusjon av veien videre.
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleEt kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole
dc.typeChapter
dc.creator.authorNilsen, Trude
dc.creator.authorFrøyland, Merethe
dc.creator.authorHenriksen, Ellen Karoline
dc.creator.authorKolstø, Stein Dankert
dc.creator.authorJorde, Doris
dc.creator.authorKorsager, Majken
dc.creator.authorKnain, Erik
dc.creator.authorØdegaard, Marianne
dc.creator.authorTeig, Nani
dc.creator.authorJensen, Fredrik
dc.creator.authorKjærnsli, Marit
dc.creator.authorBungum, Berit
dc.creator.authorLøken, Marianne
dc.creator.authorStadler, Matthias Gregor
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
dc.identifier.cristin1948105
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021&rft.spage=207&rft.date=2021
dc.identifier.startpage207
dc.identifier.endpage260
dc.identifier.pagecount260
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-09
dc.identifier.urnURN:NBN:no-96279
dc.type.documentBokkapittel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn9788215045092
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/93717/1/Et%2Bkritisk%2Bog%2Bkonstruktivt%2Bblikk%2Bp%25C3%25A5%2Bnaturfaget%2Bi%2Bnorsk%2Bskole.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.btitleMed blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International