dc.date.accessioned | 2022-04-25T15:30:36Z | |
dc.date.available | 2022-04-25T15:30:36Z | |
dc.date.created | 2021-10-25T09:05:19Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Nilsen, Trude Frøyland, Merethe Henriksen, Ellen Karoline Kolstø, Stein Dankert Jorde, Doris Korsager, Majken Knain, Erik Ødegaard, Marianne Teig, Nani Jensen, Fredrik Kjærnsli, Marit Bungum, Berit Løken, Marianne Stadler, Matthias Gregor . Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole. Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. 2021, 207-260 Universitetsforlaget | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/93717 | |
dc.description.abstract | Dette kapitlet retter et kritisk, men konstruktivt blikk på naturfag, og foretar en gjennomgang av naturfag og naturfagdidaktikk innen forskning og i praksis. Kapitlet starter med å beskrive og diskutere naturfagets kjennetegn, verdi og relevans. Her kastes det lys på hva som er fagets og naturvitenskapens egenart, og hvorfor og hvordan naturfag er verdifullt og relevant. Videre beskrives og diskuteres naturfag på tre nivåer eller fra tre perspektiver: 1) på system- og politikknivå (antall timer til naturfag, realfagssatsing og læreplan), 2) på lærernivå (læreres kompetanse, etterutdanning og undervisning) og 3) på elevnivå (elevers kompetanse og motivasjon). Innen hvert av disse nivåene beskrives først tilstanden og hvordan gunstige betingelser ville ha vært (f.eks. hva kjennetegner god undervisning), og deretter diskuteres utfordringer og muligheter. Kapitlet avsluttes med en oppsummering og diskusjon av veien videre. | |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Universitetsforlaget | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole | |
dc.type | Chapter | |
dc.creator.author | Nilsen, Trude | |
dc.creator.author | Frøyland, Merethe | |
dc.creator.author | Henriksen, Ellen Karoline | |
dc.creator.author | Kolstø, Stein Dankert | |
dc.creator.author | Jorde, Doris | |
dc.creator.author | Korsager, Majken | |
dc.creator.author | Knain, Erik | |
dc.creator.author | Ødegaard, Marianne | |
dc.creator.author | Teig, Nani | |
dc.creator.author | Jensen, Fredrik | |
dc.creator.author | Kjærnsli, Marit | |
dc.creator.author | Bungum, Berit | |
dc.creator.author | Løken, Marianne | |
dc.creator.author | Stadler, Matthias Gregor | |
cristin.unitcode | 185,18,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
dc.identifier.cristin | 1948105 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021&rft.spage=207&rft.date=2021 | |
dc.identifier.startpage | 207 | |
dc.identifier.endpage | 260 | |
dc.identifier.pagecount | 260 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-09 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-96279 | |
dc.type.document | Bokkapittel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.isbn | 9788215045092 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/93717/1/Et%2Bkritisk%2Bog%2Bkonstruktivt%2Bblikk%2Bp%25C3%25A5%2Bnaturfaget%2Bi%2Bnorsk%2Bskole.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
cristin.btitle | Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021 | |