Abstract
Alle norsklærere er pålagt gjennom læreplanen å undervise i litteratur. I takt med at et økende antall elever begynner på privatskoler, kan det være viktig for norsklærere å ha noen kunnskaper om hvordan litteraturundervisningen foregår på disse skolene, blant annet i montessoriskolen, som bare dekker grunnskolen. Målet med denne studien er derfor å undersøke litteraturundervisningen ved én montessoriskole, og hovedproblemstillingen til oppgaven er: Hva karakteriserer litteraturundervisningen på ungdomstrinnet ved en montessoriskole? Problemstillingen besvares ved hjelp av kvalitative data samlet inn gjennom fem uker, ved bruk av to metoder: semistrukturert lærerintervju, og observasjon. Intervjuene analyseres gjennom konvensjonell innholdsanalyse, mens feltnotatene analyseres i lys av intervjuene. Hovedfunnene i studien viser at litteraturundervisningen ved den skolen jeg besøkte, karakteriseres av montessoripedagogikkens mål om at elevene gradvis skal bli selvstendige. Dette gir seg utslag i spesielt to fenomener. Norsklæreren tar spesielle grep i undervisningen for å engasjere elevene både for at de ikke skal kjede seg, og for at de skal få lyst til å utforske nye temaer innen litteratur på egenhånd, uten lærerens innblanding. Videre er elevenes arbeid med litterære tekster i stor grad elevstyrt, og dette er også ment å forberede dem på voksenlivet, gjennom en frigjøring fra lærerens tolkning av den teksten de diskuterer. Denne masteroppgavens didaktiske implikasjoner antyder at ulike og varierte introduksjoner til litteratur og litteraturhistoriske temaer, kan bidra til at elevene får lyst til å utforske temaet videre. Det antydes også at elevstyrte litterære samtaler kan utgjøre gode læringssituasjoner, både for å utforske litteratur og for å utvikle gode samtalepraksiser, men dette fordrer at elevene får god nok trening i det. I montessoriskolen bidrar aldersblandede klasser til at elevene lærer dette av hverandre, men på skoler som ikke praktiserer aldersblanding, er det opp til læreren å legge til rette for denne treningen.
Through the curriculum, all teachers of Norwegian are required to teach literature. As a growing number of students attend private schools, teachers should have some knowledge of how literature is taught in these schools, among them the Montessori schools, which only cover the primary and lower secondary levels. The aim of this study is to investigate the teaching of literature in one Montessori school, and the main research question of the study is: What characterises the teaching of literature on the lower secondary level of a Montessori school? The research question is answered through qualitative data collected through five weeks, with the help of two methods: semi-structured interviews with a teacher, and observation. The interviews are analysed through conventional content analysis, and the field notes are analysed in light of the interviews. The main findings of the study show that the teaching of literature in the school I visited, is characterised by the Montessori pedagogical aim of the students gradually becoming more independent. This is reflected firstly in how the teacher takes special steps to engage the students, both to keep them from getting bored, and to make them want to explore new literary topics on their own, without the teacher’s intervention. Secondly, students’ work with literary texts is largely student-led, which is also intended to prepare them for adult life, through a liberation from the teacher’s interpretation of the text they are discussing. The didactic implications of this study suggest that different and varied introductions literature and literary historical topics can contribute to students’ willingness to further explore the topic. It is also suggested that student-led literary conversations can constitute great learning situations, both for exploring literature and for developing good conversational practices, but this requires that students receive training. In Montessori schools, age-mixed classes help students learn this from each other, but in schools that do not practice age-mixing, the teacher must facilitate this training.