Hide metadata

dc.contributor.authorBraarud, Carl Martin
dc.date.accessioned2016-09-07T22:28:57Z
dc.date.available2016-09-07T22:28:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBraarud, Carl Martin. «Det ble litt som en bok, du har lyst til å komme videre for å se hvor det ender.» - En studie av spillbasert undervisning i nynorsk som sidemål. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52078
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan spilltenkning kan integreres i et undervisningsopplegg om nynorsk som sidemål. Spill og spillelementer har etter hvert fått en plass i ulike opplæringssammenhenger, og vi finner dem i alt fra enkle analoge quizer til avanserte digitale opplæringsprogram og treningsverktøy. Målet med denne oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan kan spillbaserte undervisningsopplegg vekke interesse, motivasjon og læringsglede for elevene, og på samme tid ivareta et tydelig faglig innhold? Studien har en todelt tilnærming som først viser hvordan et opplegg om nynorsk er utarbeidet med utgangspunkt i spillteori, og med vekt på å ivareta nynorskopplæringen. Deretter undersøker studien, gjennom observasjoner og intervju, hvordan gjennomføringen av undervisningsopplegget utspiller seg, og oppleves av elevene. Problemstillingen blir besvart gjennom en kvalitativ studie, med observasjon av et spillbasert undervisningsopplegg, og intervju av fem elever. Undervisningen ble gjennomført over en periode på tre uker, i en VG2-klasse. Analysen av undervisningsopplegget og elevintervjuene tydeliggjør behovet for en god struktur og en tydelig oppstart. Den viser at rammen og historien som ble skapt av et narrativ, kan bidra til at elevene opplever undervisningen som mer autentisk og virkelighetsnær. Elevsitatet som er studiens tittel, «Det ble litt som en bok, du har lyst til å komme videre for å se hvordan det ender.», viser også at narrativ kan bidra til en økt interesse for undervisningsmaterialet i sin helhet. Videre viser analysen at en annerledes, praktisk tilnærming til grammatikk, kan gjøre undervisningen mer interessant for elevene enn den tidligere, mer formelle undervisningen hadde klart. Analysen viser også at undervisningen motiverte elevene og at belønningssystemet, i form av prestasjoner, poengsystem og premier hadde en positiv effekt på elevenes motivasjon og holdning til emnet. Oppgaven antyder med andre ord at spillbaserte undervisningsopplegg kan bidra til økt motivasjon og på samme tid ivareta det faglige innholdet.nob
dc.language.isonob
dc.subjectsjangerundervising
dc.subjectautentiske tekster
dc.subjectspillbasert undervisning
dc.subjectnynorsk
dc.subjectmodellteskter
dc.subjectGamification
dc.subjectgrammatikkundervisning
dc.subjectskriveundervisning
dc.subjectskrivekompetanse
dc.title«Det ble litt som en bok, du har lyst til å komme videre for å se hvor det ender.» - En studie av spillbasert undervisning i nynorsk som sidemålnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:28:57Z
dc.creator.authorBraarud, Carl Martin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55581
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52078/1/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata