• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Langtidseffekter av strukturert hukommelsestrening hos middelaldrende voksne - En longitudinell hjerneavbildningsstudie

Aasland, Hilde Wiede
Master thesis
View/Open
Hovedoppgaven_HWAA_19-04-16.pdf (427.5Kb)
Year
2016
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-54192

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2921]
Abstract
Bakgrunn: Formålet med studien var å undersøke om man hos et utvalg friske middelaldrende voksne ville finne varige endringer i hjernestruktur og kognisjon, som resultat av å ha mottatt hukommelsestrening fem år tidligere. For å undersøke om deltakerne hadde varige endringer av hukommelsestrening ble utvalgte hjerneområder (kortikal tykkelse) og endringer knyttet episodisk hukommelse (korrekt kildehukommelse) undersøkt. Hjerneområdene insula-, fusiform og lateral orbitofrontal korteks ble analysert da funnene fra en tidligere studie (som denne oppgaven baserer seg på) viste sterke indikasjoner på at endringer i disse områdene var relatert til intervensjonen. Også prestasjonsnivået til deltakerne i intervensjonsgruppen, på det oppgavespesifikke målet knyttet til intervensjonen (korrekt kildehukommelse), viste en signifikant økning etter trening. Metode: Deltakerne i dette longitudinelle intervensjonsstudiet besto av 30 middelaldrende (gj.snitt alder 66.9 år), friske voksne. Deltakerne var ved studiestart tilfeldig fordelt i en intervensjons- og kontrollgruppe. Deltakerne i intervensjonsgruppen gjennomgikk i 2008 et intensivt kurs i Loci-metoden som varte over 8 uker. Samtlige deltakere gjennomgikk nevropsykologisk testing, og hjerneavbildning før (pretest –tp1) og etter (posttest- tp2) hukommelsestreningen. Ved femårsoppfølgingen (tp3) ble samme prosedyrer som ved pre- og posttest gjennomført. Sammenligning mellom gruppene ble analysert med toveis variansanalyse (ANOVA) og sammenligning av endring innad i gruppene over tid med paret t-test. En uavhengig t-test ble brukt for å undersøke forskjeller i endring fra studiestart til femårsoppfølgingen mellom gruppene. Resultater: Jeg fant en signifikant økning i kildehukommelse hos treningsgruppen mellom tidspunkt 1 og 3, selv om endringen ikke oversteg endringene i kontrollgruppen. Det var videre en trend effekt (p = 0.063) for at hjerneområdet høyre insula som viste effekt av trening etter 2 måneder også vedvarte etter fem år, sammenlignet med kontrollgruppen. Konklusjon: Resultatene gir indikasjoner på at intensiv hukommelsestrening kan ha en vedvarende effekt på prestasjonsnivået på det oppgavespesifikke-målet (kildehukommelse), og til en viss grad bidra til å opprettholde en lik hjernestruktur som ved studiestart i høyre insula korteks.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy