Search
Now showing items 1-18 of 18
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
PROBLEMSTILLING:
Vi lever i en verden preget av ny teknologi, globalisering og migrasjon, og dette samfunnet stiller nye krav til utdanningssystemet vårt. For å møte kompleksitet og raske endringer, er det behov for å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
1. Bidrag til forskningsfeltet
Min forskningsstudie handler om å forstå endringsprosesser i et kommunalt utviklingsprosjekt innen tilpasset opplæring både på skole- og kommunalt nivå. I dette inngår også ledelse av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Temaet for oppgaven er styring og ledelse på lokalt nivå, her lokalisert til kommunenivå. Studien undersøker hvordan utvalgte skoleledere i en kommune forstår, tolker og oversetter forskjellige styringssignaler. Det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
1. Problemstillingen: Hva oppfatter lærere som kjennetegn ved en god rektor?
Hensikten med undersøkelsesopplegget er å prøve å finne ut hva lærere oppfatter som kjennetegn ved en god rektor. I St.meld.nr.30 (2003-2004) ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
1. Problemstilling
Hvilket formål og hvilken funksjon har medarbeidersamtalen i dagens utdanningspolitiske kontekst?
2. Teoribakgrunn
Utdanningspolitiske føringer: St. meld. nr. 30 (UFD 2003), St. meld. nr. 16 (KD 2006) ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hensikt og problemstilling
Med utgangspunkt i sentrale begreper som lærende organisasjon og skoleledelse i Stortingsmelding 30 har vi formulert vår problemstilling: ”Hvordan beskriver skolelederen arbeidet med å utvikle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne oppgaven er en studie av implementeringen av den nasjonale realfagssatsingen sett i forhold til styringsformer som er vektlagt i en fylkeskommune. Fokus vil rettes mot ledelsesstrategier og ledelsesmidler, samt former ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Oppgaven baserer seg på en kvantitativ studie om mellomledere i den videregående skolen. Det er oppgavens mål å kartlegge mellomledernes erfaringer og opplevelse av egen arbeidssituasjon. 85 mellomledere fra 19 skoler har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Problemstilling og begrunnelse
I oppgaven har vi valgt å undersøke hvordan elevene oppfatter det vi har definert som klasseledelse, og hva elevene fremhever som viktig for at de har valgt å fullføre skoleåret. Vi har hatt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Problemstilling:
Hvordan forstå og utvikle bevissthet rundt tid og tidsbruk hos lærere og ledere?
Teori:
Pedagogisk ledelse i et relasjonelt perspektiv. C. C. Wadel 1997.
Tid og arbeid. Andy Hargreaves 1996.
Kunnskapsbygging. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
1. Tema/Problemområder
Skolekultur er et mangfoldig uttrykk, og inneholder flere abstrakte fenomener. Kulturen legger vesentlige premisser til grunn for den virksomheten som drives på hver enkelt skole, og utgjør på den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Tema/område/problemstilling:
Oppgaven belyser sammenhenger mellom styring og kvalitetsutvikling.
Oppgaven belyser hvordan rektorer i Akershus betrakter og bruker lederavtalen som verktøy for kvalitetsutvikling ved egen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
1. Problemstilling:
Hvordan beskriver og forstår skoleledere læring gjennom deltakelse i ulike læringsfellesskap?
Teoribakgrunn:
Læring: Dysthe (2001)
Læring i organisasjoner: C. Wadel (2002)
Ledelse i et relasjonelt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Problemområde/ problemstilling:
Hensikten med oppgaven er å få bedre kunnskap angående kommunenivået som aktør i utviklingen av skolen, samt tolke intensjoner og kommunenes forståelse av perspektiver som styring av skolen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Vurdering er et spennende og aktuelt tema innen skole og utdanning. Jeg er opptatt av at vurdering i barneskolen skal være av god kvalitet og at vurdering settes inn hensiktsmessige systemer. Denne oppgaven dreier seg om ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I 2008 har OECD gjennomført en stor internasjonal lærerundersøkelse, TALIS. Lærere og skoleledere i 23 land, deriblant Norge, er bedt om å svare på spørreskjemaer som spesielt vil undersøke områdene 1) anerkjennelse, ...
Kulturelle motsetninger i en samorganisert skole : hvordan hemmer subkulturkonflikter utviklingen i en samorganisert skole? Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2008)