Abstract
Vurdering er et spennende og aktuelt tema innen skole og utdanning. Jeg er opptatt av at vurdering i barneskolen skal være av god kvalitet og at vurdering settes inn hensiktsmessige systemer. Denne oppgaven dreier seg om en liten, men viktig del av kvalitetssystemet i norsk skole; nasjonale prøver på 5. trinn. I hvilken grad og på hvilke måter ble de nasjonale prøvene benyttet i utviklingsarbeidet ved skolene? Arbeidet skolene etter Utdanningsdirektoratets
intensjoner ved gjennomføringen av de nasjonale prøvene høsten 2007? Hvordan takler skolene presset og forventningene knyttet til prøvene?
Prosjektet er en kontrasterende casestudie av to skoler. I innhentingen av informasjon fra skolene er både kvantitativ og kvalitativ metode benyttet. Lærerne besvarte først en
spørreundersøkelse. Deretter ble det gjennomført to dybdeintervjuer med lærerne tilknyttet prøvene ved de to skolene. Dybdeintervjuene tok utgangspunkt i spørreundersøkelsen og gikk dypere inn i hvordan arbeidet med de nasjonale prøvene høsten 2007 ble gjennomført,
hvordan oppfølgingen foregikk, hva lærerne mener om prøvene og hvilke dilemmaer og utfordringer de opplevde i arbeidet med dem. I etterkant av intervjuene hadde jeg to samtaler med hver av rektorene. I disse samtalene sto lederperspektivet i fokus.
Funnene gir interessant informasjon om læreres og skolelederes innstilling til og mening om de nasjonale prøvene. Informasjonen fra skolene drøftes i lys av ulike teoretiske perspektiver
og aktuelle temaer i den rådende skolepolitiske diskursen. Perspektivene favner lærende organisasjoner, dobbeltkrets- og enkeltkretslæring, læreres ulike nivåer for profesjonalitet,
skolebasert vurdering, nasjonale prøver som kartleggingsverktøy for tilrettelegging og tilpassing, mål- og resultatstyring i skolen samt trekk ved norsk barneskolekultur.
I oppgaven belyses dilemmaer som oppstår i arbeidet med de nasjonale prøvene. Hvor plasserer skolene seg i feltet mellom å gjennomføre undervisning for å oppnå gode resultater på prøvene og å gjennomføre undervisning i takt med læreplanen for å oppnå langsiktige mål?
Hvordan håndterer skolene press og forventninger knyttet til resultatene? Hva mener skolene om åpenheten rundt resultatene, og hvordan håndterer de offentliggjøringen av resultatene? Hva er skolelederens utfordringer knyttet til arbeidet med de nasjonale prøvene?