• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nasjonale prøver 2007 : arbeidet skolene etter intensjonen? : hvordan takler skolene presset?

Berger, Maren-Olaug
Master thesis
View/Open
BergerMasteroppgave291008.pdf (520.9Kb)
Year
2008
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20873

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Utdanningsledelse [357]
Abstract
Vurdering er et spennende og aktuelt tema innen skole og utdanning. Jeg er opptatt av at vurdering i barneskolen skal være av god kvalitet og at vurdering settes inn hensiktsmessige systemer. Denne oppgaven dreier seg om en liten, men viktig del av kvalitetssystemet i norsk skole; nasjonale prøver på 5. trinn. I hvilken grad og på hvilke måter ble de nasjonale prøvene benyttet i utviklingsarbeidet ved skolene? Arbeidet skolene etter Utdanningsdirektoratets

intensjoner ved gjennomføringen av de nasjonale prøvene høsten 2007? Hvordan takler skolene presset og forventningene knyttet til prøvene?

Prosjektet er en kontrasterende casestudie av to skoler. I innhentingen av informasjon fra skolene er både kvantitativ og kvalitativ metode benyttet. Lærerne besvarte først en

spørreundersøkelse. Deretter ble det gjennomført to dybdeintervjuer med lærerne tilknyttet prøvene ved de to skolene. Dybdeintervjuene tok utgangspunkt i spørreundersøkelsen og gikk dypere inn i hvordan arbeidet med de nasjonale prøvene høsten 2007 ble gjennomført,

hvordan oppfølgingen foregikk, hva lærerne mener om prøvene og hvilke dilemmaer og utfordringer de opplevde i arbeidet med dem. I etterkant av intervjuene hadde jeg to samtaler med hver av rektorene. I disse samtalene sto lederperspektivet i fokus.

Funnene gir interessant informasjon om læreres og skolelederes innstilling til og mening om de nasjonale prøvene. Informasjonen fra skolene drøftes i lys av ulike teoretiske perspektiver

og aktuelle temaer i den rådende skolepolitiske diskursen. Perspektivene favner lærende organisasjoner, dobbeltkrets- og enkeltkretslæring, læreres ulike nivåer for profesjonalitet,

skolebasert vurdering, nasjonale prøver som kartleggingsverktøy for tilrettelegging og tilpassing, mål- og resultatstyring i skolen samt trekk ved norsk barneskolekultur.

I oppgaven belyses dilemmaer som oppstår i arbeidet med de nasjonale prøvene. Hvor plasserer skolene seg i feltet mellom å gjennomføre undervisning for å oppnå gode resultater på prøvene og å gjennomføre undervisning i takt med læreplanen for å oppnå langsiktige mål?

Hvordan håndterer skolene press og forventninger knyttet til resultatene? Hva mener skolene om åpenheten rundt resultatene, og hvordan håndterer de offentliggjøringen av resultatene? Hva er skolelederens utfordringer knyttet til arbeidet med de nasjonale prøvene?
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy