Browsing Institutt for spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1936-1955 of 3148
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Undersøkelser viser at narrative ferdigheter hos fireåringer er det målet som best kan predikere senere språklig nivå. Dette gjør kartlegging av barns narrative produksjon relevant, fordi det vanskelig å vite hvilke barn ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Sammendrag Formål: Studiet har hatt fokus på å kartlegge narrative ferdigheter på makronivå på en gruppe flerspråklige polsk-norske barn. Resultatene i polsk og norsk ble sammenlignet innad i gruppen og resultatene i norsk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemstilling Hvordan er narrativ kompetanse hos internasjonalt adopterte barn sammenlignet med norskfødte jevnaldrende? Bakgrunn og formål Mastergradsoppgaven er del av det longitudinelle forskningsprosjektet ”Internasjonalt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag I denne studien har jeg sett nærmere på elevbesvarelser til nasjonal leseprøve 2011. Jeg har i hovedsak hentet ut informasjon som berører leseforståelse. Målet for prosjektet har vært å se prøvebesvarelsene som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i naturfagsbøker for 4.trinn. En analyse av skriving i prosess og type skrivehandling i et utvalg skriveoppgaver fra Gaia 4 og Cumulus 4, forteller i hvilken grad lærebokoppgavene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Syfte och problemfrågeställning: Ett av specialpedagogikens viktigaste uppgifter är att tidigt förebygga problem och negativ utveckling hos barn. Detta är också min motivation för detta arbete. Forskningsstudier visar att ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Formålet med denne undersøkelsen er å se hvilke opplevelser foreldre til barn med cochlea implantat har av rådgivning og veiledning rundt språkutviklingen til deres barn. For å gjøre presentasjonen av teori mer oversiktlig ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masterstudien har satt fokus på inkluderingsprinsippet i norsk skole. Inkludering er et av grunnprinsippene i den norske skolen, og innebærer at alle elever har rett til å oppleve faglig og sosial mestring i et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Ungdommer med lett grad av utviklingshemming vil ha en medfødt eller tidlig ervervet kognitiv svikt. Evnene som tenkning, oppmerksomhet, hukommelse, læring, språkforståelse kan i varierende grad være redusert. Sosial ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG Når barnet ikke vil spise En casestudie av et foreldrepars møte med hjelpeapparatet Beskrivelse av oppgavens case Oppgavens case er en familie bestående av mor, far og to barn. Den eldste gutten, Petter på tre ...
-
Når barnet stammer – en tematisk analyse av foreldres opplevelser av gjennomføring av stammebehandlingRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Bakgrunn og formål. Leseprosessen består ikke bare av å mestre leseteknikken, lesing står også sentralt i tilegnelsen av kunnskap og er en forutsetning for å kunne ta del i samfunnslivet. Elever med lesevansker kan lett ...
-
Når den ene tvillingen ikke hører : en studie av språkferdigheter hos to tvillingpar hvor den ene har bilateral cochleaimplantatRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2010)En studie av språkferdigheter hos to tvillingpar hvor den ene er født døv og har fått bilateral cochleaimplantat – belyst ved et casestudie. Bakgrunn for valg av tema og formål med undersøkelsen Språket er en forutsetning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgaven har hatt som formål å belyse elever med atferdsproblemers utbytte av elevsamtalen. Intensjonene for elevsamtalen er gode, jeg ville derfor se om utbytte tilsvarer intensjonen som står bak. Relasjonen til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Bakgrunn for val av tema Elevar med psykososiale vanskar er ei elevgruppe mange er engasjerte i. Foreldre er opptekne av deira son/dotter si utvikling og fungering. Skulen opplever å ha utfordringar knytta til denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunn og formål: Norge er i verdenstoppen på gjennomføring av cochleaimplantasjon på barn som er født døve. Forskning og erfaringer fra pionerer viser at det språklige utbyttet av ett eller to cochleaimplantat avhenger ...
-
Når hverdagen skal mestres : en kvalitativ undersøkelse av en tidligere rusmisbruker på et kollektiv (Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Introduksjon: Mitt valg av tema henger sammen med min praksis fra et kollektiv for rusmisbrukere. Oppgaven retter søkelys mot barn som blir utsatt for risiko, og som til tross for risiko greier seg bedre enn man hadde ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Formål og problemstilling: Med denne oppgaven håper jeg å kunne bidra til økt bevissthet både i grunnskolen, videregående skole og høyere utdanning om betydningen av kreativitet og skapende aktiviteter som et viktig middel ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Tausheten hos barnet med selektiv mutisme viser seg gjerne i skolekonteksten. Denne oppgaven tar for seg hva slags muligheter for kommunikasjon som finnes i møte med disse barna i kunst og håndverksfaget i skolen. Jeg har ...