Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 5886-5905 of 7785
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Temaet i denne studien er lærere på sosial-medisinske institusjonsskoler (SMI-skole) sine subjektive erfaringer med samarbeidet rundt ungdom innlagt på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA), nærmere bestemt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag I denne undersøkelsen har jeg ønsket å se på hvordan en overgang fra barnehage til skole for et synshemmet barn, planlegges og gjennomføres. Temaet er aktuelt og i tiden . I 2011 gjennomførte Rambøll en ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)SAMMENDRAG AV HOVEDOPPGAVEN I PEDAGOGIKK TITTEL: Samarbeidslæring i ansikt-til-ansikt grupper og IKT-støttede grupper. AV: Pål Tanggaard EKSAMEN: Profesjonsstudiet i pedagogikk, Cand. Ed. SEMESTER: Vår ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Problemområde Avhandlingen fokuserer på organisatoriske endringsprosesser i en utdanningsorganisasjon som bruker ny teknologi i undervisningen, og hva slags betydning bruk av såkalt IKT-mediert samarbeidslæring har for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne samfunnsfagsdidaktiske oppgaven har vært å undersøke hvordan spenningen mellom kritikk og legitimering manifesterer seg i samfunnsfaget på læreplan- og læreboknivå. I et forsøk på å understreke behovet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Tema for oppgaven er «Samfunnsfag og ekstremisme», hvor studien undersøker hvordan utvalgte samfunnsfaglærere hevder at samfunnsfagundervisningen kan bidra til å forebygge ekstremisme. Studiens hensikt er å bidra til ny ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Samfunnsfag kan fungere som en øvingsarena der elevene kan utvikle et demokratisk medborgerskap. Det kan blant annet innebære å bli introdusert for flere perspektiver og bli en selvstendig tenker. Oppgaven handler om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Gjennom kvalitative intervjuer med et utvalg samfunnsfagslærere på videregående skole undersøker jeg hvordan disse uttrykker seg om samfunnsfagets mulige rolle i den tverrfaglige demokratiopplæringen skolen gis ansvar for. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)En viktig målsetting for skolen generelt, og samfunnsfaget spesielt, er å gi elevene vilje og ferdigheter til demokratisk deltagelse i samfunnet. Et sentralt spørsmål for både lærere og skoleforskere er dermed hvordan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne masteravhandlingen undersøker hvilke opplevelser et utvalg jenter med minoritetsbakgrunn har av samfunnsfagklasserommet som ytringsrom. Målet er å kartlegge jentenes erfaringer, samt hva deres opplevelser sier om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne oppgaven handler om et utvalg samfunnsfagslæreres forståelse av og meninger om seksualundervisning i samfunnsfaget. Jeg ønsket å få innblikk i hvilken rolle samfunnsfaget spiller i ungdommenes seksualopplæring sett ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne oppgaven tar utgangspunkt i to lærerkollegium som har en ustrukturert samtale om samfunnsfagundervisning i fokusgruppeintervjuer. Ved hjelp av transkribert materiale av fokusgruppene har jeg kategorisert, og kodet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan et utvalg samfunnsfaglærere tilpasset undervisningen til situasjonen Norge var i under utbruddet av koronaviruset våren 2020, med hovedfokus på tilpasninger av (1) faglig innhold ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)I denne besvarelsen har jeg undersøkt hva formålet med samfunnsfagundervisningen er i mottaksklasser, erfaringene og utfordringer til lærerne samt hvordan de underviser på en slik måte som tar høyde for alle elevers ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven tar for seg faget samfunnskunnskap for voksne innvandrere og undersøker problemstillingen: «Hvilke ideer kan identifiseres i samfunnskunnskap for voksne innvandrere, og gjør vekten som blir lagt på bestemte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Fagfornyelsen og læreplanrevideringene er i full gang, og i forbindelse med dette er det interessant å undersøke hva slags fag samfunnsfaglærere ønsker at samfunnskunnskap skal være. Jeg har derfor valgt å undersøke følgende ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Sammendrag Problemområde Dette er en casestudie om en samhandlingsprosess som foregår før byggestart tilknyttet et stort tverrfaglig veiprosjekt i anleggsbransjen. Samferdsel blir en større og mer naturlig del av ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Sammendrag Problemområde Dette er en casestudie om en samhandlingsprosess som foregår før byggestart tilknyttet et stort tverrfaglig veiprosjekt i anleggsbransjen. Samferdsel blir en større og mer naturlig del av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)SAMMENDRAG Jeg har intervjuet sju lærere om undervisningen de gir om samiske temaer i samfunnskunnskap ved videregående skoler i Troms og nordre del av Nordland. Mitt teoretiske rammeverk er basert på ulike definisjoner ...