Abstract
Sammendrag I denne undersøkelsen har jeg ønsket å se på hvordan en overgang fra barnehage til skole for et synshemmet barn, planlegges og gjennomføres. Temaet er aktuelt og i tiden . I 2011 gjennomførte Rambøll en undersøkelse der de så på situasjonen til barn og unge med sansetap i Norge. I denne undersøkelsen var overgang mellom utdanningsinstitusjoner et av temaene som ble tatt opp. Det er ellers gjort flere undersøkelser og evalueringer av overgangen mellom barnehage og skole. Her nevner jeg Broström m.fl, Senter for Atferdsforskning i Stavanger, og prosjektet barnehage + skole = sant, et prosjekt gjennomført i ulike skoler i Oslo. Grunnen til at jeg valgte å se på hvordan en slik overgang ble gjennomført for et synshemmet barn, har bakgrunn i min utdanning og erfaring som rådgiver på syn/synspedagog. Problemstillingen som ble valgt er: Hvordan planlegges og gjennomføres overgang mellom barnehage og skole for to synshemmede barn? Med følgende underproblemstillinger: - Hvordan beskriver foreldrene og de ulike instansene samarbeidet i arbeidet med å legge til rette for overgangen mellom barnehage og skole for et synshemmet barn - Hvordan beskriver de ulike instansene sin rolle i denne overgangen? For å besvare problemstillingen valgte jeg en kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Målet var å gjennomføre intervjuer med barnehage og skole, samt foreldre til barn med synshemming som har gjennomført en slik overgang. Det viste seg at det ble en utfordring å skaffe informanter til undersøkelsen. Etter flere purringer endte jeg opp med 2 barn som var aktuelle for problemstillingen og jeg gjennomførte 6 intervjuer med foreldre, barnehage og skole. Noe av grunnen til at det var vanskelig å skaffe informanter kan være at synshemmede barn er ei lita gruppe, og at de derfor er mer utsatt for å bli gjenstand for ulike typer undersøkelser. Jeg mener at jeg på tross av et mindre utvalg informanter, allikevel har fått en dypere innsikt i hvordan en slik overgang planlegges og gjennomføres, og en forståelse for at det er et veldig viktig tema. For å analysere datamaterialet valgte jeg å bruke Kvale og Brinkmanns (2010) tre fortolkningsnivåer; selvforståelse, kritisk forståelse basert på sunn fornuft og teoretisk forståelse. Informantenes uttalelser presenteres, deretter fortolkes svarene og resultatene videre opp mot den teori jeg har valgt som bakgrunn. Teorien er knyttet til Bronfenbrenners bioøkologiske utviklingsmodell, samarbeid, overganger (her under økologisk overgang) og syn og synshemming. Funnene viser at en overgang fra barnehage til skole kan være en krevende prosess. Det er en prosess som, dersom resultatet skal bli vellykket, krever et godt samarbeid mellom de berørte instanser. Funnene viser også at en av utfordringene kan være at barnehage og skole er to forskjellige institusjoner, både i forhold til læringskultur og mandat. Respekt for hverandre, og interesse for hverandres arbeidsmåter kan være avgjørende for et godt samarbeid. I tillegg viser funnene at foreldre er en viktig part i denne prosessen. Ressurssterke foreldre kan ha stor betydning for hvordan en slik overgang planlegges og gjennomføres, og om det ender opp med å bli en positiv opplevelse for barnet.