Abstract
Samfunnsfag kan fungere som en øvingsarena der elevene kan utvikle et demokratisk medborgerskap. Det kan blant annet innebære å bli introdusert for flere perspektiver og bli en selvstendig tenker. Oppgaven handler om forebygging og håndtering av kontroversielle holdninger i samfunnsfag, og problemstillingen er derfor «Hvilke erfaringer har et utvalg samfunnsfaglærere i arbeidet med forebygging og håndtering av kontroversielle holdninger hos elever?». Det ble gjennomført fire dybdeintervju med samfunnsfaglærere på samme ungdomsskole. Studien vil ha fokus på deres fortellinger, erfaringer og refleksjoner om forebygging og håndtering av kontroversielle holdninger. Relevant teori om medborgerskap, forebygging og håndtering av kontroversielle holdninger, relasjonsarbeid, sosialt inkluderingsarbeid, kritisk tenkning, øvingsrommet og dialog blir trukket inn i analysen. I studien er det to hovedfunn. Det ene er at lærerne var samstemte om at gode relasjoner var sentralt i arbeidet for å forebygge og håndtere kontroversielle holdninger. De fortalte at det var grunnleggende for å kunne føre gode enesamtaler, og for å kunne gi nødvendig og tilpasset respons til elever med kontroversielle holdninger. Lærerne pekte for eksempel på at det å stille undrende spørsmål tilbake til elever med kontroversielle ytringer kunne være vesentlig for å beholde relasjonen. Det andre hovedfunnet i studien er betydningen av kritisk tenkning, dialog og kunnskap. To av lærerne vektla betydning av kritisk tenkning gjennom kunnskapstilegnelse og diskusjon. De to andre lærerne var særlig opptatt av åpne undervisningsopplegg uten fasitsvar som vektla ulike perspektiver, deltagelse og dialog. Datamaterialet gir ikke grunnlag for generaliserbare implikasjoner, men jeg håper likevel at oppgaven kan peke på noen tendenser som kan inspirere andre samfunnsfaglærere. Oppgaven argumenterer for at gode relasjoner er grunnleggende for å kunne forebygge og håndtere kontroversielle holdninger. Studien peker også på at variasjon mellom undervisning som vektlegger kunnskap, kritisk tenkning og dialog, og åpne undervisningsopplegg der det ikke finnes et fasitsvar, kan være hensiktsmessig.