Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 519-538 of 7785
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn Det er en del av virkeligheten at mange barn opplever, og må forholde seg til dødsfall i nære relasjoner. De siste 30 årene har forståelsen av og kunnskapen om barn i sorg økt til dels betydelig, og med det en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn for undersøkelsen Vi vet i dag at barn med ADHD er i risiko for å utvikle tilleggsvansker som atferdsforstyrrelser og emosjonelle vansker. Å oppdra et barn med ADHD stiller krav til foreldre når det gjelder ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan det legges til rette for at et barn med alkoholskader(FAS/FASD) skal ha best grunnlag for utvikling? Oppgaven har gjennomført to kvalitative studier med intervju av beredskapsmor ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Tanken om at alle barn skal inkluderes i det ordinære tilbudet i norske barnehager og skoler står sterkt. Det er gjort lite tidligere forskning som tar for seg inkludering av barn med høytfungerende autisme i ordinær ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)I Utdanningsdirektoratets rammeplan for barnehagen (2015) framheves det at barnehagen skal være et inkluderende fellesskap med plass til det enkelte barnet, der alle barn skal oppleve at de selv er betydningsfulle personer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Bakgrunn: Denne artikkelbaserte masteroppgaven består av to deler, en kappe og artikkelen. I kappen finnes viktige diskusjoner og redegjørelser av teoretiske aspekter som vil belyse artikkelen. Teoretiske momenter som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn: Innføring av nyfødtscreening bidrar til å kunne tilby sterkt tunghørte og døve barn cochleaimplantat tidligere enn hva som har vært mulig før, og den auditive stimuleringen gir mulighet for språkutvikling på lik ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Dette mastergradsprosjektet er en casestudie om førskolelæreres tanker om egen betydning for barn med emosjonelle vansker i barnehagen. Ny forskning gjort ved Nasjonalt folkehelseinstitutt (2007) viser at allerede i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Temaet for denne masteroppgaven er barn med multifunksjonshemming og tegn til tale. Tittel på oppgaven er: Barn med multifunksjonshemming som bruker tegn til tale som kommunikasjonsmetode. En intervjuundersøkelse av lærere. ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn for valg av tema Oppgaven tar opp problemstillinger knyttet til problematferd i skolen. Å forstå hvorfor problematferd oppstår er nærmest et uutømmelig tema og krever et omfattende sett av tilnærmingsmåter. Jeg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunn for egen undersøkelse Barn er predisponerte for å delta i sosialt samspill med nærpersoner i omgivelsene. Den vanligste kommunikasjonsformen mellom mennesker er via talespråket. For å utvikle tale er auditiv ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)1 Problemstilling Fra høsten 2006 er det innført ny læreplan for skolen og ny rammeplan for barnehagen. Dette fører til nye rammebetingelser for barnehage og skole. Dette vil kunne påvirke barns læring. I tillegg vil det ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Tema: Samspillkompetanse hos førskolebarn med språkvansker under intervensjon med Marte meo i barnehagen. Problemstilling: Hvilke endringer i samspillkompetanse hos ett barn med språkvansker registreres under intervensjon ...