Abstract
Bakgrunn for undersøkelsen
Vi vet i dag at barn med ADHD er i risiko for å utvikle tilleggsvansker som atferdsforstyrrelser og emosjonelle vansker. Å oppdra et barn med ADHD stiller krav til foreldre når det gjelder konsekvent grensesetting. Familier med barn som har ADHD og atferdsforstyrrelser opplever ofte et høyere nivå av konflikter og negativ samhandling mellom foreldre og barn. I dag finnes det fastlagte program for atferdsorienterte intervensjoner som skal hjelpe foreldre til å snu de negative samhandlingsmønstrene i familien og dempe konfliktnivået. Russel Barkleys foreldreveiledningsprogram ”Defiant Children”er et slikt program. Barkleys foreldreveiledningsprogram er spesielt rettet mot foreldre som har barn med ADHD, og er et tilbud til foreldre i psykisk helsevern for barn og unge (BUP) og Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT).
Formål og problemstillinger
Undersøkelsen har som formål å belyse fire foreldres opplevelser av å ha et barn med ADHD og atferdsvansker i familien, og hvordan Barkleys foreldreveiledningsprogram påvirker familiens samhandlingsmønster. Undersøkelsen bygger på semistrukturerte intervjuer med foreldre som har barn med ADHD og som har deltatt på Barkleys foreldreveiledningsprogram. Følgende todelte problemstilling ligger til grunn for undersøkelsen:
Hvordan oppleves det å være foreldre til barn med ADHD og atferdsvansker?
Hvordan kan Barkleys foreldreveiledningsprogram påvirke foreldre som har barn med ADHD og atferdsvansker?
Teoretisk referanseramme og metode
Den teoretiske referanserammen omfatter kontekstuelle og personlige risiki hos barn og foreldre, et salutogenetisk perspektiv på veiledning, sosial interaksjonsteori og rasjonalet for Barkleys foreldreveiledningsprogram. På den måten forsøker teoridelen av oppgaven å belyse foreldre-barn relasjoner og samspill, slik at disse kan ses i sammenheng med det som fremkommer i datamaterialet. Problemstillingens ordlyd ledet meg til en fenomenologisk inspirert intervjuundersøkelse, med fire individuelle intervjuer. Det ble gjort lydopptak av intervjuene, som ble transkribert kort tid etter intervjuet. Analysearbeidet ble foretatt ved bruk av dataprogrammet NUD*IST og metoden meningskategorisering i arbeidet med å tolke datamaterialet.
Resultater
At det er utfordrende å oppdra et barn med ADHD og atferdsvansker er uten tvil et faktum som foreldrene understreker i undersøkelsen. Et av funnene i undersøkelsen er foreldrenes opplevelse av at barnet strever med emosjonelle vansker i forbindelse med skolen. Foreldrene vurderer barnet som overdrevet selvkritisk i forhold til eget skolearbeid og prestasjonskrav til seg selv, i kombinasjon med en del negative tilbakemeldinger fra lærere. Foreldrene opplever at barnet med ADHD er en underyter i skolesammenheng. Å delta på Barkleys foreldreveiledning medfører redusert stress hos foreldrene, og et lavere konfliktnivå i familien. Foreldrene opplever at foreldreveiledningen har gitt dem metoder til å håndtere konflikter med barnet som er positive og hensiktsmessige. Foreldrene opplever at også barnet får økt trivsel og redusert stress som en følge av Barkleys foreldreveiledningsprogram. Til tross for at Barkleys foreldreveiledningsprogram som er et strukturert og fastlagt opplegg, kom det frem at foreldrene oppfatter programmets innhold på forskjellige måter avhengig av flere faktorer, blant annet deres attribusjoner i forhold til problemopplevelse i foreldrerollen.