Sammendrag
Som Pedagogisk-Psykologisk rådgiver fikk jeg mulighet til å delta i en endringsprosess gjennom samtaler med en elev og veiledning til skolen.Gjennom det arbeidet som ble gjort skjedde det store endringer i elevens forutsetninger for å delta i skolehverdagen, noe som skapte et behov for endypere forståelse av endringsprosessen som skjedde. Formålet med hovedoppgaven er å belyse endringsprosessen og gi den mening ut fra en forståelse av elevens vansker og hvordan det ble tilrettelagt for endring gjennom terapi og veiledning til skolen.
I hovedoppgaven presenteres utviklingspsykologisk teori og forskning, med særlig fokus på tilknytningsteori. En presentasjon av utviklingspsykologi har som mål å bidra til en forståelse av elevens vansker og å gi rammer for tolkning av terapeutiske intervensjoner.
Som tittelen impliserer, danner begrepene den lille og den store utviklingen et rammeverk i forståelsen av endringsprosessen. Min opplevelse er at disse begrepene favner både terapien og veiledningen til skolen, på en måte som løfter frem verdien av gjensidigheten i det totale arbeidet rundt eleven. Den lille utviklingen refererer til den bevegelse som bidrar til å utvikle samspills og samtalevaner i den terapeutiske relasjonen. Den store utviklingen refererer til brobygging fra den terapeutiske relasjonen til andre sosiale arenaer et barn deltar på (Haavind, 2000).
I en tolkningsprosess hvor teori og praksis belyser hverandre, presenteres utdrag fra samtalene med eleven i sammenheng med ulike teorier som meningsbakgrunn. En prosess som har bidrat til å skape et nytt meningsinnhold.