Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan fysisk aktiv læring kan bidra til å øke den fysiske aktiviteten i spanskundervisning på ungdomsskolen. Gjennom å prøve ut fire undervisningsaktiviteter som kombinerer fysisk aktivitet og faglig innhold i en 8. klasse, har jeg undersøkt om det kan ha faglige og sosiale gevinster, i tillegg til de helsemessige gevinstene. Datainnsamlingen besto av to intervju med faglæreren, spørreundersøkelse med elevene og observasjon underveis i prosjektet, som ga både kvalitative og kvantitative data. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan man implementere mer fysisk aktivitet i spanskundervisning på ungdomsskolen? For å undersøke dette har oppgaven to forskningsspørsmål: a) Hvordan kan fysisk aktivitet og fysisk aktiv læring påvirke elevenes motivasjon for fremmedspråksinnlæring og motvirke språkangst? og b) Hvorfor er det viktig at skolen prioriterer fysisk aktiv læring og hvilke utfordringer eksisterer knyttet til å innføre det? I og med at kun halvparten av 15-åringer er fysisk aktive nok (Helsedirektoratet, 2022), er det interessant å se hvordan skolen kan bidra til å bekjempe dette samfunnsproblemet. Vi ser i denne studien på Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet, hvilke forventinger som finnes til skolen, og utfordringer med å implementere det. Studien baserer seg også på teorier om motivasjon og språkangst, samt tidligere og pågående studier og prosjekter om fysisk aktiv læring og fysisk aktivitet. Funnene i denne studien viser at både elever og lærer er positive til en implementering av mer fysisk aktivitet. Studien viser også at flere elever som vanligvis synes det er skummelt å snakke spansk, uttrykker at det er lettere gjennom fysisk aktivitet. Vi ser at fysisk aktiv læring kan bidra til en økt motivasjon blant elevene, men at det vil kreve en del av læreren å implementere det. Vi ser at det er behov for en kompetanseheving for lærere om fysisk aktivitet og fysisk aktiv læring, samt et behov for tilgang til ytterligere materiale som kan brukes i slike aktiviteter. Dette vil være avgjørende for en vellykket implementering av mer fysisk aktivitet i spanskundervisning. Denne studien er ikke representativ for alle 8. klassinger, ei heller alle lærere, på grunn av dens lave utvalg, noe som gir den en lav validitet. Den gir oss likevel et resultat som gir oss en bekreftelse på at det kan være hensiktsmessig å innføre mer fysisk aktivitet av flere grunner utover de helsemessige. I en fremtidig studie vil det være interessant med et større utvalg av elever og lærere, som vil gi resultater med høyere validitet.