Hide metadata

dc.contributor.authorEspeland, Silje
dc.date.accessioned2022-09-08T22:03:08Z
dc.date.available2022-09-08T22:03:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationEspeland, Silje. "Det er vel en viktig regel i forhold til ulikheter? Men jeg har aldri tenkt på hvorfor" En kvalitativ studie av R1-elevers kompetanse innen algebraiske ulikheter. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96357
dc.description.abstractNorske videregåendeelever sliter med algebra, viser blant annet den internasjonale undersøkelsen TIMSS Advanced. Forskning viser at det algebraiske temaet ulikheter også er et problem for mange, blant annet fordi elevene har en instrumentell forståelse, og behandler ulikheter som likninger. Fra egen praksiserfaring opplevde jeg at et skifte mellom representasjoner, særlig mellom algebraiske ulikheter og polynomets grafiske fremstilling, kunne gjøre det enklere for elevene å forstå matematikken bak. I tillegg vil et fokus på dybdelæring, fra fagfornyelsen, bidra til at elevene får en forståelse for algebra som varer. Denne studien forsker på en matematikk R1-klasse, og deres kompetanse innen algebraiske ulikheter. Jeg har stilt følgende spørsmål: Hvilke kompetanser og representasjoner bruker R1-elever når de løser ulikheter av første og andre grad, og hvilke eventuelle misoppfatninger og svakheter viser de? For å svare på dette har jeg tatt utgangspunkt i en klasse i matematikk R1, og utformet et egendesignet oppgavehefte som tester elevene innen ulikheter av forskjellige slag. Ut ifra elevenes løsninger, valgte jeg i tillegg ut tre intervjuobjekter som ble intervjuet kort tid etter om deres løsningsstrategier og eventuelle misoppfatninger og svakheter. Resultatene fra oppgaveheftene og intervjuene ble analysert med bakgrunn i problemstillingen, og jeg kom frem til tre hovedfunn. 1) Elevene viser en instrumentell forståelse for ulikheter, 2) Elevene viser svakhet i deres bruk og forståelse av ulikhetstegnet og 3) Elevene bruker i svært liten grad ulike representasjoner. Studien begrenser seg til en elevgruppe på en bestemt skole, og det er vanskelig å si om funnene kan generaliseres. Likevel er funnene bekreftende overfor tidligere forskning og antakelser basert på teori, og dermed er det rimelig   anta at de har relevans for den norske skolematematikken. Mer dybdelæring og fokus på elevenes matematiske kompetanse som beskrevet av Kilpatrick, Swafford & Findell (2001) vil kunne bidra til at elevene utvikler en dyp forståelse for fagstoffet som varer og blir husket.nob
dc.language.isonob
dc.subjectMatematisk kompetanse
dc.subjectulikheter
dc.subjectdybdelæring.
dc.subjectalgebra
dc.title"Det er vel en viktig regel i forhold til ulikheter? Men jeg har aldri tenkt på hvorfor" En kvalitativ studie av R1-elevers kompetanse innen algebraiske ulikheternob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:05Z
dc.creator.authorEspeland, Silje
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98870
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96357/1/Masteroppgave_Silje_Espeland.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata