Abstract
Denne masteroppgaven har hatt som mål å finne ut av hvordan rektorer forvalter og erfarer statlige føringer om elevfravær i en periode der det hersker usikkerhet om fraværsgrensen. Problematikken presentert i denne oppgaven berører ulike dilemmaer. Det var viktig å avgrense problemstillingen mot de dilemmaer som rektor har opplevd under midlertiden nedstigningen. Empirisk materiale er hentet fra semi-strukturerte intervju med fire rektorer. Intervjuet ga et grunnlag for å trekke generelle konklusjoner om fraværet i videregående skoler i unntakstilstanden. Problematikken presentert i oppgaven kan ikke beskrives via en konkret teori. Teorirammen består av flere lag. Det innerste laget består av elevene og måten de forholder seg til regler. En av de reglene er fraværsregelen. Videre setter jeg søkelyset på lærer. De står i første linje for å håndheve reglene. Elever og lærer sine meninger og erfaringer med de statlige reguleringene rundt fraværsgrensen i unntakstilstanden mars 2020 til mai 2021, som norske videregående skoler delvis har befunnet seg i, er diskutert ut ifra synspunktene til rektor. Empirien viser at regel om fraværsgrensen påvirker alle informanter. Rektorer har forskjellige oppfatninger av fraværsgrensen under pandemien. Enkelte i utvalget er mot fraværsgrensen, mens de andre mener at den har disiplinerende effekt og at den fungerer som tiltenkt. Rektorene er enige at praktiseringen av fraværsregelen i perioder med digital fjernundervisning har blitt problematisk ved alle skoler.