Hide metadata

dc.date.accessioned2022-03-01T17:50:46Z
dc.date.available2022-03-01T17:50:46Z
dc.date.created2021-06-10T10:37:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationRoe, Astrid Blikstad-Balas, Marte . Hva skjer med lese- og skriveopplæringen når elevenes undervisning digitaliseres helt?. Viden om Literacy. 2021(29), 59-67
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/91645
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøker vi hva som skjer med elevenes muligheter til å lese og skrive når all undervisningen skal skje digitalt. Vi argumenterer for at den digitale undervisningen elevene i norsk grunnskole fikk under hjemmeskoleperioden under korona-pandemien, i liten grad ga elevene rom for å lese og skrive sammen med andre i tråd med det literacyforskningen anbefaler. Vi tok utgangspunkt i to spørreundersøkelser hvor en ble besvart av foreldre og en av lærere. Selv om digitale verktøy også kan støtte elever som leser eller skriver, mener vi perioden med digital hjemmeundervisning med all tydelighet viser at det er vanskeligere å forene god literacydidaktik med at elevene sitter hver for seg i sitt eget hjem, og det meste av det de skal gjøre er individuelle oppgaver som skal leveres inn. Vi mener undersøkelsen har viktige didaktiske implikasjoner, også for lese og skriveopplæring i tradisjonell skole, fordi den viser at tilgang til digitalt utstyr i seg selv ikke fører til innovativ didaktisk bruk.
dc.languageNO
dc.publisherNationalt Videncenter for Læsning Professionshøjskolerne
dc.titleHva skjer med lese- og skriveopplæringen når elevenes undervisning digitaliseres helt?
dc.typeJournal article
dc.creator.authorRoe, Astrid
dc.creator.authorBlikstad-Balas, Marte
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1915014
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Viden om Literacy&rft.volume=&rft.spage=59&rft.date=2021
dc.identifier.jtitleViden om Literacy
dc.identifier.issue29
dc.identifier.startpage59
dc.identifier.endpage67
dc.identifier.urnURN:NBN:no-94232
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2246-6517
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/91645/5/29_astrid-roe_marte-blikstad-balas.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata