Original version
Kollegaveiledning i høyere utdanning. 2021, 143-159
Abstract
Dette kapittelet viser hvordan kollegaveiledning i gruppe har potensial til å bidra til endring og læring i en organisasjon. Vi eksemplifiserer dette med et prosjekt ved Det humanistiske fakultet (HF, UiO) i perioden 2017–2019. I gjennomføringen av kollegaveiledningskurset viste det seg at problemene som ble avdekket, ikke bare gjaldt selve veilederrollen på individnivå (mikronivå), men i like stor grad problemer på organisasjonsnivå (makronivå). Fakultetets mål med kollegaveiledningen var å bidra til en økt delingskultur blant de ansatte. Målsettingen så ut til å bli oppfylt godt det semesteret kollegaveiledningen foregikk, men ser ikke ut til å ha ført til varige endringer. For å oppnå slike endringer bør makro-nivået tenkes inn fra starten, og selve organisasjonen bør forplikte seg ved at kunnskapen som oppnås på individnivå, blir dokumentert og innbakt i rutiner eller praksis på et overordnet nivå. Denne konklusjonen stemmer også godt overens med tidligere forskning på læring i organisasjoner (Argote, 2012).