Abstract
Denne kvalitative studien undersøker utviklingen av fire lektorstudenters undervisningskompetanse etter deltakelse i workshop om oppgaveutvikling og uteundervisning i matematikk. I den norske skole har lærere metodefrihet – de velger selv undervisningsmetoden de anser som mest hensiktsmessig for en undervisningssituasjon. Ludvigsen-utvalget skriver i sin utredning, Fremtidens skole, at valg av hensiktsmessige undervisningsmetoder skal baseres på lærerens forsknings- og erfaringsbaserte kunnskap. Lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo legger godt til rette for lektorstudenter å tilegne seg forskningsbasert kunnskap, mens det kan stilles spørsmål ved hvorvidt de legger like godt til rette for lektorstudenter å tilegne seg erfaringsbasert kunnskap. Formålet til denne studien er dermed å undersøke lektorstudenters kompetanseutvikling når de gjennomfører en workshop om oppgaveutvikling og uteundervisning i matematikk, samt om slike workshops dermed kan integreres i studieløpet til lektorstudenter for å legge til rette for tilegnelse av erfaringsbasert kunnskap. For å kartlegge kompetanseutviklingen har studien benyttet seg av et pre-post-intervensjonsdesign, hvor deltakerne har svart på spørreskjema i forkant og etterkant av workshop-deltakelse. Deltakerne leverte også inn egenproduserte matematikkoppgaver til studien, slik at man kunne sjekke om det ble observert en praktisk anvendelse av den teoretiske kunnskapen deltakerne kunne tilegne seg fra workshopen. Resultatene viser at deltakerne som gjennomførte workshopen følte at de hadde utviklet sin undervisningskompetansen, og de uttrykte at erfaringene de fikk gjennom deltakelsen i stor grad var grunnen til dette. Analysen av spørreskjemaene viser også at deltakerne føler seg tryggere på å skulle holde uteundervisning i matematikk, mer forberedt på å utvikle egne matematikkoppgaver, og mer kompetente til å vurdere kvaliteten på matematikkoppgaver. Studien antyder dermed at enkle workshops hvor lektorstudenter får mulighet til å tilegne seg erfaringsbasert kunnskap kan styrke deres undervisningskompetanse.