Hide metadata

dc.contributor.authorThunem, Nora
dc.date.accessioned2021-09-02T22:01:01Z
dc.date.available2021-09-02T22:01:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationThunem, Nora. "Kan du ha sex?": En kvalitativ studie av menn og kvinner med fysiske funksjonsvariasjoner sin opplevelse av å være seksuelle i møtet med sosiale forestillinger om deres seksualitet. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/87620
dc.description.abstractForskningsspørsmål: Denne studien utforsker fysisk funksjonsvariertes opplevelse av egen seksualitet i møtet med sosiale forestillinger som betegner dem som aseksuelle. Studien tar sikte på å utdype funksjonsvariertes opplevelse med å utvikle personlige seksuelle skript. Studien undersøker også funksjonsvariertes opplevelser med å møte partnere, og deres opplevelser av egen seksualitet i møtet med bistand og assistanse. Metode: Dette er et selvstendig forskningsprosjekt. Data ble samlet inn gjennom kvalitative dybdeintervjuer med 4 menn og 6 kvinner i alderen 22-30 år. Alle informantene hadde en fysisk funksjonsvariasjon. Det ble utført en tematisk analyse av dataene. Tre temaer ble indentifisert. Resultater: Det første temaet 1) Kjærlighet, intimitet og nytelse, omhandler informantenes erfaringer med å ikke bli ansett som seksuelle vesener av andre. Det belyses hvordan det å ikke bli ansett som seksuell kan få negative konsekvenser for personlige seksuelle skript og oppfattelse av seksuelle og romantiske muligheter. Tema 2) Å bryte med flere normer: skeiv og funksjonsvariert, diskuterer utfordringer fysisk funksjonsvarierte kan ha med å identifisere seg som skeiv eller aseksuell. Tema 3) Å være seksuell i en kropp som trenger hjelp og assistanse, utdyper informantenes opplevelser med å integrere et assistansebehov i personlige seksuelle skript. Dette temaet belyser også hvordan intime grenser ikke alltid blir respektert i møtet med helsevesenet. Konklusjon: Studien konkluderer med at fysisk funksjonsvarierte ikke tillegges seksuelle karakteristikker eller behov i samfunnet. Dette preget informantenes seksuelle selvbilder, seksuelle muligheter, kunnskap om egen seksualitet og behandling i helsevesenet. Studien peker på ulike strategier informantene benyttet for å håndtere sosiale forestillinger om deres seksualitet. Informantene etterlyser mer representasjon av fysisk funksjonsvariertes seksualitet i skolen og samfunnet, og mer tilgjengelig kunnskap om seksualitet og fysiske funksjonsvariasjoner. I tillegg etterlyses det bedre opplæring av helsepersonell og assistenter for å ivareta fysisk funksjonsvariertes seksuelle rettigheter.nob
dc.description.abstractResearch aim: This study investigates men and women with physical disabilities’ experience of their own sexuality in light of social believes that perceives physically disabled people as asexual. The study aims at broadening the field of knowledge regarding the experience of developing personal sexual scripts for people with physical disabilities. Furthermore, the study seeks to understand how people with physical disabilities experience their own sexuality when receiving help and assistance. Method: This research was conducted independently. Data was gathered through qualitative, in-depth interviews, with 4 men and 6 women between the ages of 22-30. All of the participants had a physical disability. Data was analyzed using thematic analysis, identifying three themes. Results: The first theme 1) Love, intimacy and pleasure, concerns the participants’ experiences of being perceived as asexual by others. Findings suggests that being perceived as asexual might negatively affect people with disabilities’ personal sexual scripts, as well as their beliefs about sexual and romantic possibilities. The second theme 2) Deviating from several norms: queer and disabled, discusses issues of identifying as queer or asexual when having a physical disability. The third theme 3) Being sexual when needing help and assistance, explores the participants’ experiences of integrating a need of assistance into their personal sexual scripts. This theme also shines a light on how people with physical disabilities can feel that their sexual and intimate boundaries are being neglected in healthcare services. Conclusion: People with physical disabilities are not recognized as sexual beings with sexual needs. This negatively affected participants’ sexual self-esteem, sexual possibilities, sexual knowledge and healthcare options. This study points to several different strategies that the participants used to handle social beliefs regarding their sexuality. This study indicates that it is necessary to increase representation of physical disabilities when depicting sexuality in school and society. Also, information about sexuality and physical disabilities should be made more available. Furthermore, this study suggests a need for healthcare professionals and personal assistants to receive more education concerning physical disabilities and sexuality, in order to preserve the sexual rights of people with physical disabilities.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title"Kan du ha sex?": En kvalitativ studie av menn og kvinner med fysiske funksjonsvariasjoner sin opplevelse av å være seksuelle i møtet med sosiale forestillinger om deres seksualitetnob
dc.title.alternative“Can you have sex?”: A qualitative study of men and women with physical disabilities, and their experiences with being sexual in light of social beliefs regarding sexuality.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-03T22:00:17Z
dc.creator.authorThunem, Nora
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90269
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/87620/1/Masteroppgave_Thunem.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata