Abstract
Sammendrag Forfatter: Julie Riise Tittel: Å møte helsevesenet med overspisingslidelse - En kvalitativ studie av hvordan personer med overspisingslidelse forstår sine behov i behandling. Veiledere: Margrethe Seeger Halvorsen, Kjersti Gulliksen Biveileder: KariAnne Vrabel Bakgrunn og formål: Som den mest utbredte spiseforstyrrelsen er overspisingslidelse (BED) ikke tilsvarende representert i forskningen på spiseforstyrrelser og anses som en underbehandlet pasientgruppe. Studien er et selvstendig initiert forskningsprosjekt med formål om å fremskaffe kunnskap om hvordan pasienter med BED forstår sine behov i behandling. Dette undersøkes gjennom pasienters fortellinger om tidligere møter med helsevesenet for sin spiseforstyrrelse. Studiens nytteverdi inkluderer å tydeliggjøre pasientgruppens behandlingsbehov fra deres subjektive perspektiv for å potensielt kunne bedre behandlingen av BED. Metode: Studien anvender kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming. Seks kvinner som tidligere har fått oppfølging for BED ble intervjuet med semistrukturerte intervju. Intervjuene ble transkribert verbatimt og analysert med utgangspunkt i fortolkende fenomenologisk analyse og tematisk analyse. Resultater: Informantene møter helsevesenet med stor skam over sin lidelse. Erfaringer med å bli forstått med et vektproblem, unngåelse av overspisingsproblematikken fra behandlere og opplevelsen av å ikke passe inn i behandlingen for spiseforstyrrelser bekrefter og forsterker deres underliggende skam. Kroppsskam fremstår som et viktig aspekt av deres sykdomsbilde som hindrer livsutfoldelse, trygge behandlingsrelasjoner og bedring. Dette blir ikke tilstrekkelig adressert i behandling. Informantene har opplevd mye ytre korreksjon på kropp og mat i nære omsorgsrelasjoner og oppvekstmiljø som de forstår som å ha preget deres sykdomsutvikling. Deres negative behandlingserfaringer fremstår som en gjentakelse av slike relasjonshistorier. Positiv bevegelse mot bedring blir fasilitert når informantene opplever seg sett for sitt problem i trygg behandlingsrelasjon og når behandlingen fremmer selvmedfølelse på ulike måter. Å få en diagnose bidrar til selvmedfølelse for noen ved at problemet anerkjennes på en måte som reduserer skyld-og skamfølelser. For andre oppleves diagnosen stigmatiserende. Å forstå symptomenes subjektive funksjoner og årsaker synes å fasilitere selvmedfølelse. Konklusjon: Studien gir utvidet kunnskap om kliniske fenomener ved BED og om pasientgruppens behandlingsbehov. Resultatene understøtter teori og forskning som viser at personer med BED møter helsevesenet med en omfattende underliggende skam, noe som utgjør et klinisk viktig bakteppe for deres behov i behandling. Resultatene indikerer at informantene har negative erfaringer med å bli møtt på måter i helsevesenet som bekrefter og forsterker skammen. De har et stort behov for å bli sett for sitt overspisingsproblem og underliggende vansker og en samtidig spesiell sårbarhet knyttet til eksponering av det skamfulle. De trenger derfor hjelp til skamoverskridelse i behandlingsrelasjonen ved at behandlere adresserer og kan romme det skamfulle. Bevegelse mot bedring kan finne sted når behandlingen fasiliteter selvmedfølelse på ulike måter. Dette understøtter forskning som indikerer positiv effekt av et selvmedfølelsesfokus i behandling for pasienter med spiseforstyrrelser som opplever mye skam og negativ selvevaluering. Kroppsskam fremstår som en involvert mekanisme i spiseforstyrrelsen som hindrer bedring. Resultatene understøtter empiri som indikerer kroppsbildeforstyrrelser som et klinisk kjennetegn ved BED. Kroppsskam er derfor et klinisk viktig tema som informantene ikke opplever at behandlere forholder seg til. Dette oppleves som en bekreftelse på informantenes erfaring av kroppen som noe skamfullt. Kroppsskammen kan overskrides ved at behandlere snakker om pasientenes kroppserfaring.