Abstract
Å tilby god profesjonsutvikling for norske lærere har vært og kommer til å være en viktig oppgave for norsk skole fremover. I denne oppgaven ser jeg på hvordan video av anerkjente lærere kan bidra til profesjonsutvikling. Social learning theory (Bandura) trekker frem at vi i større grad lytter til mennesker vi kan identifisere oss med og som fremstår kompetente i et fagfelt. Noe som kan være med å forklare anerkjente lærere sin posisjon i profesjonsutviklingen. Forskning på temaet bidrar til økt kunnskap rundt et felt som i liten grad har blitt forsket på tidligere, til tross for at video brukes mer og mer innen lærerens profesjonsutvikling. Studien er en mixed methods undersøkelse. En digitale spørreundersøkelsen ble gjennomført ved sju skoler i og utenfor Oslo og kombinert med intervju av to skoleledere og to lærere ved en av de samme sju skolene. Før spørreundersøkelse og intervju så lærere og skolelederne en video av en anerkjent amerikansk lærer som fokuserer på tverrfaglighet og interaksjon med resten av storsamfunnet i undervisningen. Problemstillingen er: «Hvordan kan video av anerkjente lærere brukes i profesjonsutvikling?». Funn fra studiet viser at slike videoer kan brukes til å presentere ny praksis for lærere og begrunnelser for praksisen på en måte lærere opplever motiverende og inspirerende. Gjennomføring av undersøkelsesopplegget ved skolene viste at slike videoer kan brukes til å samle profesjonsfelleskapet og få til refleksjon rundt verdier og felles praksis. Ved at slike videoer oppleves motiverende kan de lett få i gang diskusjon og refleksjon i profesjonsfelleskapet. Refleksjon på bakgrunn av video i profesjonsfelleskapet kan være nyttig for den enkelte sin profesjonsutvikling og for skolen som helhet. Funn fra studiet viste at tre fjerdedeler av lærerne synes detaljer i klasserommet og undervisningen er mer interessant en prinsipper og teorier for undervisning. Slike videoer kan møte et ønske om praksisorientert profesjonsutvikling og tilby observasjon av praksis, også for lærere som arbeider på skoler med et svakt utviklet system for kollegaobservasjon.