Original version
Norsk tidsskrift for logopedi. 2020, 66 (3), 6-16
Abstract
Kartlegging av norskspråklige ferdigheter kan bidra til tidlig identifisering av minoritetsspråklige barn som trenger språkstøtte i skolen, og dermed være veiledende for innholdet i undervisningen. Kvaliteten ved kartleggingsverktøy er viktig ved kartlegging. Denne studien gjennomførte analyser av reliabilitet, begrepsvaliditet og kriterievaliditet i kartleggingsverktøyet «Norsk Som Læringsspråk » (NSL), som er en læreplanorientert kartlegging av elevers norskspråklige ferdigheter for 1.-4.trinn. NSL vurderer ferdigheter innenfor kategorisering, vokabular (bredde og dybde) og grammatikk. Konfirmerende faktoranalyser identifiserte NSL som en fire-faktormodell. Det ble også funnet korrelasjoner mellom NSL og andre standardiserte språkkartlegginger som underbygger validiteten i kartleggingsverktøyet. Implikasjoner og potensielle utfordringer ved NSL diskuteres.