Hide metadata

dc.contributor.authorBallo, Frida Bordevich
dc.date.accessioned2021-01-19T23:46:53Z
dc.date.available2021-01-19T23:46:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationBallo, Frida Bordevich. Oppmerksomt nærvær og stressmestring for foreldre. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/82397
dc.description.abstractForskning tyder på at stress påvirker psykisk helse negativt, og at foreldretilværelsen er en tid forbundet med forhøyet stress. Trening i oppmerksomt nærvær er i flere studier forbundet med redusert grad av opplevd stress og internaliserende vansker. I denne oppgaven undersøker vi om et kurs i stressmestring, med trening i oppmerksomt nærvær som hovedelement, har effekt på foreldres evne til oppmerksomt nærvær, deres opplevelse av stress, internaliserende vansker, tilfredshet med livet og velvære. Videre undersøker vi om de eventuelle effektene vedvarte tre måneder etter avsluttet kurs. Hovedoppgaven baserer seg på allerede innsamlet datamateriale. Studien er en randomisert kontrollert studie og bruker et blandet design med mellomgruppedesign og repeterte målinger. Utvalget bestod av 60 foreldre som ønsket å redusere stresset i familien, og ble tilfeldig fordelt til enten behandlings- eller kontrollgruppe. Følgende spørreskjemaer ble benyttet for å måle henholdsvis oppmerksomt nærvær, stress, internaliserende vansker, tilfredshet med livet og velvære: Five-Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ), Perceived Stress Scale (PSS), Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), Satisfaction With Life Scale (SWLS) og Outcome Rating Scale (ORS). Vi gjennomførte en flernivåanalyse for å undersøke om det var en interaksjonseffekt mellom Gruppe (behandlings- eller kontrollgruppe) og Tid (Pre-intervensjon, post- intervensjon eller tre måneders oppfølging). Resultatene viste signifikante interaksjonseffekt på FFMQ (post og oppfølging), HADS-Depresjon (post og oppfølging), SWLS (post) og ORS (post og oppfølging). I tillegg viste en eksplorerende dataanalyse at utfallsvariablene konsekvent endret seg i retning vekk fra nullhypotesen etter intervensjon. Samlet sett tyder resultatene på at foreldrekurset fører til reduksjon i depresjonssymptomer og økt grad av oppmerksomt nærvær, tilfredshet med livet og velvære. Kurset ser altså ut å ha en helsefremmende og potensielt forebyggende effekt. Videre studier med større utvalg trengs for å replisere funnene, og fremtidige studier kan også undersøke eventuelle smitteeffekter på familien og barna.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleOppmerksomt nærvær og stressmestring for foreldrenob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2021-01-20T23:46:10Z
dc.creator.authorBallo, Frida Bordevich
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85276
dc.type.documentHovedoppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/82397/5/Hovedoppgave-Lisa-Kristina-og-Frida.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata