• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppmerksomt nærvær og stressmestring for foreldre

Goldsack, Lisa Kristina Bjørge
Master thesis, Group thesis
View/Open
Hovedoppgave-Lisa-Kristina-og-Frida.pdf (1.692Mb)
Year
2020
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-85283

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2921]
Abstract
Forskning tyder på at stress påvirker psykisk helse negativt, og at foreldretilværelsen er en tid forbundet med forhøyet stress. Trening i oppmerksomt nærvær er i flere studier forbundet med redusert grad av opplevd stress og internaliserende vansker. I denne oppgaven undersøker vi om et kurs i stressmestring, med trening i oppmerksomt nærvær som hovedelement, har effekt på foreldres evne til oppmerksomt nærvær, deres opplevelse av stress, internaliserende vansker, tilfredshet med livet og velvære. Videre undersøker vi om de eventuelle effektene vedvarte tre måneder etter avsluttet kurs. Hovedoppgaven baserer seg på allerede innsamlet datamateriale. Studien er en randomisert kontrollert studie og bruker et blandet design med mellomgruppedesign og repeterte målinger. Utvalget bestod av 60 foreldre som ønsket å redusere stresset i familien, og ble tilfeldig fordelt til enten behandlings- eller kontrollgruppe. Følgende spørreskjemaer ble benyttet for å måle henholdsvis oppmerksomt nærvær, stress, internaliserende vansker, tilfredshet med livet og velvære: Five-Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ), Perceived Stress Scale (PSS), Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), Satisfaction With Life Scale (SWLS) og Outcome Rating Scale (ORS). Vi gjennomførte en flernivåanalyse for å undersøke om det var en interaksjonseffekt mellom Gruppe (behandlings- eller kontrollgruppe) og Tid (Pre-intervensjon, postintervensjon eller tre måneders oppfølging). Resultatene viste signifikante interaksjonseffekt på FFMQ (post og oppfølging), HADS-Depresjon (post og oppfølging), SWLS (post) og ORS (post og oppfølging). I tillegg viste en eksplorerende dataanalyse at utfallsvariablene konsekvent endret seg i retning vekk fra nullhypotesen etter intervensjon. Samlet sett tyder resultatene på at foreldrekurset fører til reduksjon i depresjonssymptomer og økt grad av oppmerksomt nærvær, tilfredshet med livet og velvære. Kurset ser altså ut å ha en helsefremmende og potensielt forebyggende effekt. Videre studier med større utvalg trengs for å replisere funnene, og fremtidige studier kan også undersøke eventuelle smitteeffekter på familien og barna.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy