Hide metadata

dc.contributor.authorStrømmen, Mona Melgård
dc.date.accessioned2020-11-02T23:46:17Z
dc.date.available2020-11-02T23:46:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationStrømmen, Mona Melgård. Skolelederes verktøy i oppfølging av lærere. En kvalitativ studie av skolelederes handlingsrom når læreres praksis skal følges opp.. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80816
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ undersøkelse av lederteam ved to barneskoler og deres arbeid i oppfølging av lærere. I studien undersøker vi hvordan skolelederne kommuniserer forventinger om ønsket praksis, hvordan de vurderer lærernes praksis og hvordan skolens lederteam håndterer læreres praksisutfordringer. Formålet med denne masteroppgaven er å beskrive hvilke verktøy skoleledere har til disposisjon, forstå hvordan de bruker verktøyene og utvikle et bredere kunnskapsgrunnlag om hvordan skoleledere kan benytte sitt handlingsrom når de skal følge opp lærere. Vi har hentet vårt empiriske grunnlag gjennom intervjuer av to rektorer og fire avdelingsledere, og vårt fokus har vært på intervjupersonenes beskrivelser av egne erfaringer og praksis ved deres skoler. Våre funn viser at skoleledere har en rekke verktøy til disposisjon i arbeidet med oppfølging av lærere, og benytter seg av et stort handlingsrom i grensene mellom lovverk og læreplaner og skolens kultur og tradisjoner. Deres arbeid starter allerede i intervjuene når nye lærere skal tilsettes, gjennom formidling av forventninger til ønsket praksis ved skolen. Vurdering av lærere foregår både formelt og uformelt, gjennom for eksempel observasjoner og samtaler. I arbeidet med læreres praksisutfordringer finner skolelederne støtte innad i lederteamet, med fokus på veiledning og tett oppfølging for at lærerne skal få utvikle seg. I den daglige oppfølgingen av lærerne er det avdelingslederne som følger tettest opp, men rektorene gir uttrykk for at også deres relasjon til de ansatte, gjennom formell og uformell oppfølging, er avgjørende for arbeid knyttet til den enkelte lærer og arbeidet i lærerfellesskapet. Lederpraksis ved skolene viser at de ikke bare driver styring av skolen, men at også styring i skolen er fremtredende, da den relasjonelle delen av lederjobben og det som skjer i interaksjonen mellom de som jobber der fremheves som en viktig del av praksisoppfølgingen. Vår studie viser viktigheten av at skoleledere benytter hele handlingsrommet de har til disposisjon i valg av verktøy for oppfølging av læreres praksis, og at lederteam ved skoler er bevisste på hvor i dette handlingsrommet de befinner seg i styring av og i skolen. Arbeid i lærerfellesskapet trer frem som et av skolelederes viktigste verktøy. En implikasjon for videre arbeid med skoleledelse blir dermed å lede lærere og skoleledere til å utvikle sin praksis i fellesskap.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSkolelederes verktøy i oppfølging av lærere. En kvalitativ studie av skolelederes handlingsrom når læreres praksis skal følges opp.nob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2020-11-02T23:46:17Z
dc.creator.authorStrømmen, Mona Melgård
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83903
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80816/1/Masteroppgave--Eva-og-Mona--endelig--pdf--elektronisk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata