Abstract
Sammendrag: Oppgaven har som mål å prøve å redegjøre i hvilken grad utydelig terminologi vedrørende begrepet grammatikk i dagens læreplaner kan være med å påvirke deres måte å undervise grammatikk på. Studien er gjort gjennom en kvalitativ undersøkelse av tre spansklærere på ungdomsskolen, hvor informantene ble intervjuet gjennom et såkalt semistrukturert intervju. De ble blant annet ble spurt om tidligere språkerfaringer, tanker og betydninger av begrepet grammatikk og deres undervisning i klasserommet. Videre tar studien for seg hvordan de ulike informantene tolker begrepene grammatikk og språklige strukturer. Den peker også på de ulike informantenes undervisningspraksis i klasserommet når det kommer til grammatikk. Diskusjonen går ut på å prøve å finne ut i hvilken grad læreplanens utydelige bruk av begrepet grammatikk påvirker lærerne, og hvilke andre elementer som eventuelt kan spille inn i valg av metode når det kommer til grammatikkundervisning. Diskusjonen trekker blant annet inn elementer som tidligere språkerfaringer i forbindelse med grammatikkundervisning, teachers’ beliefs, dagens læreplaner (LK06 og LK20), hvorfor mange lærere virker å ha vanskeligheter for å inkorporere disse i egen undervisning og ikke minst lærernes undervisningsstil. Avslutningsvis viste det seg at flere av disse komponentene skulle bli viktige for å kunne svare på oppgavens problemstilling. Det viser seg at lærere, i likhet med mange andre ofte er et produkt av tidligere (språk)erfaringer, og at sammen med overnevnte komponenter var det som så ut til å påvirke læreres undervisningsstil i klasserommet når det kom til grammatikk. Til slutt tar oppgaven for seg implikasjoner som forklarer hvordan studiens funn kan bidra til å tette noen forskningshull vedrørende uklar terminologi hva gjelder grammatikk i læreplanen, både for elever og lærere. Den kommer også med noen forslag om hvor videre forskning og hvilke aspekter som da kunne vært interessant å ta med.