Abstract
I denne studien ble motivasjonen hos studenter som tok emnet BIOS1100 - innføring i beregningsmodeller i biovitenskap ved Universitetet i Oslo undersøkt. Hovedvekten i studien ble lagt rundt eventuelle effekter krav om full fordypning av realfaglig matematikk (R2-kravet) har hatt på motivasjonen for programmering og modellering i biologi hos studentene som tok emnet høsten 2019. Data fra to spørreundersøkelser som ble gjennomført første og siste forelesning i emnet høstsemesteret 2019 ble analysert og sammenlignet med data (før R2-kravet) fra en tidligere studie (2018-2019) på det samme emnet. Studiets oppsett var basert på Eccles’ forventning-verdi teori om prestasjonsorienterte valg, Hidi og Renningers fire-fasemodell for interesseutvikling og Banduras mestringsforventningsteori, og skulle måle motivasjonskonstruktene interesseverdi, mestringsforventning og nytteverdi til emnet BIOS1100 og studieprogrammet biovitenskap. Resultatene støtter opp om at matematikk R2 ser ut til å henge sammen med større mestringsforventning og større interesse for emnet, men det ser ut til å være en «trade-off» mellom full fordypning i henholdsvis biologi og realfaglig matematikk, fordi mange kan ha valgt bort full fordypning i biologi til fordel for R2. Generelt støtter funnene i denne studien antagelsen om at nytteverdi er den sterkeste motiverende faktoren. Det virker som nytten emnet har for studentenes fremtidsplaner får dem igjennom det obligatoriske emnet, som de ellers har liten interesse for sammenlignet med det selvvalgte studieprogrammet biovitenskap. Pedagogiske implikasjoner for undervisning og forslag til videre forskning blir drøftet fortløpende.