Abstract
Målet med denne studien har vært å svare på problemstillingen: «Hvordan påvirker matematikklærernes kunnskap om det andre skolenivået deres mulighet til å hjelpe elevene i overgangen fra ungdomsskole til videregående? Det er ikke vanskelig å finne artikler som viser til at elever sliter i overgangen mellom ungdomsskole og videregående. En god overgang mellom ungdomsskole og videregående er viktig for å forhindre frafall. Nær en fjerdedel av de som slutter, slutter i løpet av det første året (Kunnskapsdepartementet, 2010). I tillegg er kunnskap innen matematikk en viktig faktor for å fullføre videregående skole (Kunnskapsdepartementet, 2011a). Kunnskapsdepartementet (2010) fant ut at mange ungdomsskoler har svakere kobling til videregående enn det som kan forventes med tanke på at det har vært et mål med innføringen av kunnskapsløftet om å styrke samarbeidet for å gjøre overgangen lettere. Når dette ikke blir gjort på skolenivå blir lærerne nødt til å ta ansvar for det selv. Derfor ønsket jeg å se på hva lærerne visste om det andre skolenivået og hva det gjorde med undervisningen. For å finne ut av dette har jeg gjennomført åtte semi-strukturerte intervjuer med ungdomsskolelærere og lærere fra videregående. Jeg intervjuet dem om deres kunnskap om matematikkfaget og skolen generelt på den andre siden av overgangen. Lærere spiller en viktig rolle i elevers utdanning og i deres opplevelse av overganger. Som lærer er man i en posisjon for å støtte elevene sosialt og akademisk slik at overgangen blir så god som mulig. Det er fordel om man som lærer har kunnskap om det andre skolenivået for å hjelpe eleven gjennom overgangen (Hawk & Hill, 2001). Denne kunnskapen er også dekket av Ball et al sin modell om undervisningskunnskap i matematikk. I gjennomgangen av datamaterialet kom det frem at lærerne har lite kunnskap om det andre skolenivået. Noe som også ble tydelig var at lærerne brukte den kunnskapen de hadde. For ungdomsskolelærerne var det i hovedsak det faglige det gikk på. De hadde på forskjellige måter fått vite at enkelte temaer var viktige og at elevene ville møte dette på videregående. Disse temaene brukte lærerne litt ekstra tid på, slik at det skulle bli lettere for elevene når de begynte på videregående. Det virker som om kunnskap om elevene og undervisningsmetode er det lærerne på videregående trenger mest. For med den kunnskapen kan de vite hva elevene trenger og hvordan de lærer best. Kunnskap om det faglige er også viktig. Dette er noe lærerne på videregående burde ha kontroll på med tanke på at det de underviser på videregående bygger på det elevene har hatt på ungdomsskolen. Med denne kunnskapen kan man aktivere forkunnskap og bygge den nye kunnskapen på det elevene allerede kan.