Original version
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2019, 13 (2), 4-20, DOI: https://doi.org/10.23865/up.v13.1968
Abstract
Noen videregående skoler har prøvd ut en ordning med karakterfritt semester for at elever skal kunne ha sterkere fokus på forbedringsinnsats på basis av lærernes formative tilbakemeldinger og mindre fokus på prestasjonsmessig oppnåelse. Formålet med denne studien er å utforske norsklæreres erfaring med ordningen. Flere teoretiske linser kombineres for å forstå det mangefasetterte fenomenet som elevers læringsarbeid i karakterfritt semester omfatter. Hovedkonklusjonen er at norsklærere i videregående skoler i overveiende grad har positive erfaringer med karakterfritt semester: Karakteroppmerksomheten avtar med denne ordningen, og fokuset blir desto sterkere på elevers oppmerksomhet om læringsframgang basert på lærerens tilbakemeldinger. Lærerne oppfatter at arbeidet blir mer preget av å gi tilbakemeldinger som elever kan bruke for å forbedre sine tekster, og i mindre grad dokumentasjon for å begrunne karakter som ellers ville ha vært gitt. Ordningen ser ut til å skape mindre stress for elever som ellers ville oppleve det som plagsomt å oppnå en karakter lavere enn aspirasjonsnivået. Lærerne ser heller ikke ut til å mene at høytpresterende elevers arbeidsinnsats svekkes av karakterfritt semester.