Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg skoleeiers arbeid med skoleutvikling i tre utvalgte kommuner. Gjennom skoleeiers fortellinger om sine samarbeid vedgående skoleutvikling i grunnskolen er formålet å utforske hvordan skoleeiere og skolens aktører samarbeider om systematisk kvalitetsutvikling. Formålet med oppgaven er å utvikle innsikt i og kunnskap om muligheter og begrensninger ved skoleeiers involvering med skoleutvikling, for dermed å kunne å få en dypere forståelse for skoleeiers bidrag. Gjennom problemstillingen Hvordan forstår representanter for skoleeier sitt arbeid med å støtte skoleutvikling i grunnskolen? ønsker jeg å høre skoleeiers fortellinger om sitt bidrag for kvalitetsutvikling i skolen. Jeg har valgt kvalitativ metode. Datainnsamlingen har foregått gjennom dokumentanalyse av kommunenes styringsdokumenter om skoleutvikling og intervju av representanter hos administrativ skoleeier i tre kommuner. I oppgaven har jeg pekt på hva som påvirker skoleutvikling gjennom føringer fra nasjonale myndigheter og lokal politikk. Jeg har støttet meg til teori blant annet fra Robinson (2015, 2018) og Roald (2013) om hva som bidrar til endring i skolen og hvordan profesjonsutvikling kan foregå på tvers av nivåer og i hele organisasjoner. Med utgangspunkt i innsamlet datamaterialet har jeg løftet frem sentrale funn og drøftet empirien i aktuell teori belyst i teorikapittelet. Funn viser at det er forskjeller mellom kommunene i skoleeiers bidrag og organisering i skoleutvikling, og at ulik kapasitet på administrativt nivå hos skoleeier gir utslag for hvordan skoleeier initierer, fasiliteter, støtter og/eller påvirker kvalitetsarbeid i skolen. Funn viser at det er ulikhet når det gjelder autonomi og føringer i de ulike kommunene. Gjennom min master håper jeg å bidra til å sette søkelys på skoleeiers rolle som ledd mellom ulike aktører som har ansvar for skolens kvalitet og å belyse hvilke muligheter og begrensinger skoleeiers rolle har i dette arbeidet.