Abstract
Dette er en kvalitativ studie som undersøker læreres handlinger når elever jobber med oppgaver i matematikktimer på 8. trinn. Selv om matematikkundervisning kjennetegnes av at elevene jobber med oppgaver i timen, enten individuelt eller i små grupper, har tidligere forskning fokusert mest på helklasseundervisning. Denne masteroppgaven vil undersøke hvorvidt lærerens veiledningspraksis under oppgavearbeid er ulik i klasser med spesielt høy og spesielt lav fremgang på nasjonale prøver i regning. Masteroppgaven vil belyse problemstillingen Hva gjør læreren når elevene jobber individuelt eller i små grupper med matematikkoppgaver, og gjøres dette ulikt i klasserom med henholdsvis høy og lav fremgang på nasjonale prøver? Problemstillingen vil bli besvart ved hjelp av koding og analyse av videodata fra 31 undervisningstimer foretatt av åtte ulike lærere på 8. trinn. Datamaterialet er hentet fra LISA-studien (Linking Instruction and Student Achievement) ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Ved å velge ut fire lærere med høy fremgang og fire lærere med lav fremgang på nasjonale prøver i regning, vil studien undersøke om det finnes likheter eller forskjeller i lærernes praksis som kan være mulige forklaringer på forskjellene i klassenes faglige fremgang. Analysekodene er inspirert av tidligere forskning som undersøker hva læreren gjør under oppgavejobbing i andre land, og kartlegger hvor mye tid læreren bruker på forskjellige funksjoner under oppgavejobbing. Teori og forskning på lærerens støtte og kommunikasjon, hvordan ulike kunnskapsformer i matematikken kommer til syne og tidligere studier legger grunnlaget for diskusjonen av resultatene. Resultatene viste ingen markante forskjeller mellom de to gruppene hva gjelder lærerens tidsbruk på ulikt kodede handlinger under oppgavearbeid. Ved nærmere kvalitativ undersøkelse viste det seg likevel å være viktige forskjeller i lærerens praksis innad i en kode. Hvordan lærerne gir veiledning ved pulten ble spesielt undersøkt, siden det er her læreren diskuterer matematikken med elevene. Studien gir et bilde på hva ulike lærere gjør i norsk matematikkundervisning, og kan bidra til diskusjon rundt hva god undervisning innebærer.