Abstract
Denne avhandlinga utforsker hvordan nyere skandinaviske audiovisuelle fortellinger representerer opplevelsen av å være privilegert i en verden preget av global urettferdighet. Avhandlinga analyserer fire eksempler fra en rekke medier og sjangre: den reality—TV— inspirerte nettserien Sweatshop dødelig mole (Aftenposten-TV, 2014), Erik Poppes melodramatiske spillefilm Tusen ganger god natt (2013), Roy Anderssons kunstfilm En duva salt på en gren och film/oracle på tillvaron (2014), og science fiction-TV—serien Åkra mc‘innislmr (SVT, 2012—2014). 1 analysene mine drar jeg veksler på film— og medievitenskap, kulturstudier, sosiologi, filosofi, postkoloniale studier og nyere forskning på privilegier, Jeg undersøker eksemplene både tematisk og stilistisk, og jeg diskuterer hvordan de knytter privilegier til spørsmål om ansvar og urettferdighet i samtiden og fortiden. Eksemplene kontekstualiseres opp mot globalisering i det 21. århundre og dagens skandinaviske samfunn, med særlig vekt på at Skandinavia og skandinaver betraktes som humanitære, moralsk gode og egalitære, men også som privilegerte, ressurssterke og involverte i global urettferdighet. Avhandlinga har to sentrale funn. Det første er at de utvalgte eksemplene framhever forholdet mellom privilegier, global urettferdighet og ansvar ved at de fokuserer på problematiske sider ved forbruk, og ved at de iscenesetter møter mellom rollefigurer som assosieres med privilegier, og rollefigurer som symboliserer underprivilegerte, lidende andre. Det andre funnet er at det i stor grad er kvinnelige rollefigurer som framstilles som privilegerte, og som ansvarlige for å forhindre global urettferdighet. Avhandlinga bidrar til ny innsikt i tendenser innenfor skandinavisk film- og mediekultur, og den viser hvordan privilegium som konsept kan kaste lys over måten audiovisuelle fortellinger kan konstruere, forsterke, og utfordre ens forståelse av privilegier, samt koble det å være privilegert til det å være skandinavisk i det 21. århundre.
Screening Privilege: Global Injustice and Responsibility in 21st-Century Scandinavian Film and Media