Abstract
Hva kjennetegner mediedekningen av en norsk leder i en periode der flere negative forhold blir kjent? Studien har ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse og kvalitative intervjuer med journalister utforsket hvilke temaer som blir presentert i mediene. I tillegg har studien analysert hvilke nyhetsrammer som er fremtredende i mediedekningen, og i hvilken grad mediedekningen preges av mediedrev. Daværende administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge var sentral i en lenger mediedekning i 2018. Hun har opparbeidet seg en sterk personlig merkevare i norsk næringsliv og offentlighet gjennom flere år, men gjennomgikk en offentlig mediedekning som studien analyserer som tre hendelser. Ved å betrakte hva og hvordan mediene dekket hendelsene, har mediedekningen blitt analysert og sammenliknet på tvers av hendelsene. Studiens teoretiske rammeverk spenner bredt ettersom det representerer sentral tematikk i mediedekningen. Teori om framing, mediedrev, kilder, kjønn, ledelse, merkevarebygging og skandaler står sentralt i studien. Funnene viste hvordan Traaseths kjønn, ledelse og merkevare var sentrale temaer i mediedekningen. I tillegg har studien argumentert for at mediedekningen i stor grad kunne kategoriseres i to nyhetsrammer: Traaseth som kontroversiell leder / uprofesjonell i håndteringen av hendelsenes to ansettelser, samt Traaseth som urettferdig fremstilt i mediene.