• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • Search
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 780

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Kriminell virkelighet - Om true crime som komplekse digitale fortellinger 
Asbjørnsen, Maja Kristine (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven handler om true crime-serier og seeropplevelsen av disse. De siste årene har true crime-sjangeren opplevd ny popularitet og det har forekommet en fremvekst i produksjonen av slike tekster. Uhyggelig ...
Norwegian News Online: News Values in the Digital Age 
Potter, Zachary James (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
There has been much talk within journalistic circles in recent years of the ever-impending death of print journalism. It’s true that print subscription rates have been steadily falling for years, and this holds true even ...
Digital sorg – hva er rett og galt? En etisk kartlegging av privat sorg på Facebook 
Pedersen, Ane-Marthe (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Internett og sosiale medier har utviklet en ny plattform og arena hvor vi deler sorg, minner, følelser, og tanker etter noen nære og kjæres bortgang. Fenomenet kalles digital sorg og det øker betraktelig. Men å dele et ...
Står mangfoldet for fall? En studie av det geografiske mangfoldet i fiksjonstilbudet på NRK og TV 2 i årene 2010-2016. 
Lome, Kari Ranheim (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne studien undersøker det geografiske mangfoldet i det lineære fiksjonstilbudet på NRKs og TV 2s kanaler i perioden 2010 til 2016. Perioden preges av intensivert konkurranse om publikums oppmerksomhet, særlig etter at ...
"Råd for å unngå voldtekt": Voldtektsmyter i norske aviser - En kvantitativ innholdsanalyse av norsk presses fremstilling av voldtektssaker 
Risbakken, Kaija (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Forekommer voldtektsmyter i norsk presse? Ved hjelp av kvantitativ innholdsanalyse har jeg i denne oppgaven undersøkt fremstillingen av voldtektssaker i norsk presse, og hvorvidt det forekommer voldtektsmyter i norske ...
Cinematic High Frame Rates: The future of film, or aesthetic dead end? 
Birkenes, Øystein (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Det har nylig blitt gjort forsøk på å introdusere såkalt HFR-teknologi (High Frame Rate) i kinofilm. På tross av å inneha et betydelig potensiale for forbedringer av filmopplevelsen, har teknologien møtt problemer med ...
Teknologi og kommunikasjon i endring: En studie av norske virksomheters anvendelse og etiske perspektiver til kunstig intelligente chatbots 
Røskar, Marita Søvik (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven undersøker hvilke muligheter og utfordringer norske virksomheter har knyttet til kunstig intelligente chatbots. For å kunne besvare oppgavens overordnede problemstilling, retter oppgaven fokus på hvordan ...
Skam vs. Riverdale - En komparativ analyse av hvordan to ulike produksjonssystemer fremstiller «opplevelsen av å være ung i dag» 
Tho, Ida Lindsø (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven handler om «opplevelsen av å være ung», og hvordan dette kommer frem i ungdomsseriene Skam og Riverdale. Oppgaven bruker den tyske pedagogen Thomas Ziehe til å definere opplevelsen av å være ung, og drøfter ...
Borderless Publics: Scandinavian participation in the 2016 American election via Twitter 
Robinson, Jessica Yarin (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
The presidential race between Hillary Clinton and Donald Trump in 2016 played out not only across newspaper pages and television screens, but on Facebook walls, YouTube channels, and in Twitter feeds. Stories, memes, and ...
Projecting visuals of paranoia: Visual representations of paranoia in Black Mirror’s ‘The Entire History of You’ 
Cao, Thi Kim Thanh (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
This thesis examines how the notion of paranoia is represented in terms of visual style in TV series Black Mirror’s third episode The Entire History of You. Using textual analysis as the primary research method, three key ...
PLEASE LET ME DIE ALREADY! Exploring the Possibilities of Living Forever on and in Social Media Restricted Access
Shahali, Arash (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
In this master’s thesis I investigate the legitimacy of social media as a means to achieve digital immortality. In recent years, many social media platforms have entered the scene, promising to grant users the godlike power ...
Den audiovisuelle valkampen: Ein kvantitativ innhaldsanalyse av Facebook-videoane til Arbeidarpartiet, Miljøpartiet Dei Grøne og Framstegspartiet under den korte valkampen 2017 Restricted Access
Alnes, Aleksander Godø (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgåva undersøker korleis dei politiske partia Arbeidarpartiet, Miljøpartiet Dei Grøne og Framstegspartiet brukte Facebook-videoar under den korte valkampen 2017. Nærmare bestemt ser eg på kva som kjenneteiknar ...
This Land Is Your Land: A Study of Regional Media and Freedom of Speech in Post-Communist Romania Restricted Access
Mircescu, Claudia (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
The study investigates issues of freedom of expression, access to information, the democratic character of the regional mass media in Romania. My research has in the background Romania's communist history and its influences ...
Eventization of listening: A qualitative study of the importance of events for users of the streaming service Spotify 
Jakobsen, Anne Yordana Lieng (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
In this thesis the extent of which events influence users of the music-streaming service Spotify and their listening activity is explored. Seven informants have through a period of four weeks shared their streaming practices ...
Gamification of love: a case study of Tinder in Oslo 
Rocha Santos, Polyanna Cristina (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Mobile dating applications have increased in popularity over recent years, with Tinder the first to break into the conventional online marketplace, bringing dating to the mobile sphere. This study examines how the mechanics, ...
The Bathtub Controversy - An analysis of a comment section on Resident Advisor Restricted Access
Valle, Corita Sophia (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Big data, a big deal for crisis management? 
Maltby, Mats Fredrik Winther (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I mars 2014 bryter det ut en krise i Facebook og det politiske konsulent selskapet Cambridge Analytica. Sistnevnte skal ha stjålet data fra mange Facebook brukere til bruk i det amerikanske presidentvalget 2016 som satt ...
Internkommunikasjon og organisasjonskultur: En studie av fusjonsprosessen mellom Askim Sparebank og Spydeberg Sparebank Restricted Access
Ruud, Mathilde Sundet (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
In a Slower World: Insights on making a slow film Restricted Access
Emblem, Anders Teigen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Freedom of Expression online – A case study of Cybercrimes Act enactment in Tanzania Restricted Access
Faustine, Focus Bufifi (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Gamification & Volunteerism: How gamification technology is used in volunteerism 
Nazeer, Fahd (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
This thesis is studying two volunteer hour-tracking online platforms, Reward Volunteers and GiveGab, where there exist various different types of volunteers working on various different causes. These he two online platforms ...
Representation of femininity and masculinity in Nordic Noir. An analysis of Forbrydelsen and Broen. 
Wold, Tina (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Sort gull og grønt besvær. Retorisk analyse av forhandlingene om «det grønne skiftet» i norsk oljebransje. 
Sigurjonsdottir, Sol (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven undersøker hvordan norsk oljebransje forholder seg til begrepet «det grønne skiftet». Begrepet har vært en gjenganger i den norske medieoffentligheten de siste årene, og knyttes gjerne til endringer ...
Word of Mouth in the North: An experimental study on the effect of Nordic influencers towards small brand awareness Restricted Access
Yilmaz, Tayfun (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
This master thesis examines the effect of Nordic influencers on the public awareness of small brands. Specifically, of Remo, which is the brand of my autistic little brother and is used as a laboratory for the thesis. A ...
Algoritmer i spill om oppmerksomhet? En medievitenskapelig studie av musikkanbefalinger i strømmetjenesten Spotify 
Kiberg, Håvard (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Strømmetjenesten Spotify tilbyr et enormt musikkbibliotek overfor sine brukere. Men, selv med ”all verdens musikk tilgjengelig” peker flere studier nå mot at musikkulturen tenderer til å ensrettes: Vi er flere og flere ...
”Kjære Mark…” - En retorisk studie av debatten om Facebook sitt samfunnsansvar 
Stenvik, Pernille Humborstad (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne studien tar tak i en svært aktuell tematikk innen medier og deres forhold til samfunnet de opererer i. Det dreier seg om endrede maktforhold både nasjonalt og globalt, om nye forventninger til nye aktører, samt ...
«Det har blitt veldig vanlig at jenter fremstiller seg på den måten, det har ikke noe virkning lengre» - En oppgave om seksualiseringsforståelse og selvseksualisering blant videregåendeskole elever på Instagram og Snapchat 
Olsen, Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hvordan kan seksualiseringsfenomenet i mediene ha påvirket hvordan norske videregåendeelever uttrykker seg i sosiale medier? Kan det trekkes sammenhenger mellom tradisjonelle fremvisninger av kjønnsuttrykk, og seksuell ...
Film og sanselighet: Affektfremkallende egenskaper i 'Louder Than Bombs' (Joachim Trier, 2015) 
Bjørnødegård, Vilde (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne masteroppgaven er film og sanselighet. I mitt prosjekt arbeider jeg med to fenomenologiske tilnærminger til 'Louder Than Bombs' (2015), en film av den norske regissøren Joachim Trier. Med utgangspunkt i ...
Automation of news production in Norway: Augmenting newsroom with artificial intelligence. 
Pashevich, Ekaterina (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
The current master thesis researches the problem of implementing automation in Norwegian newsrooms. The technology of Natural Language Generation, powered by artificial intelligence, allows partial automation of mundane ...
Norwegian microcelebrity on Instagram 
Soilemetzidou, Eirini (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
This study identifies and analyses the practices of seven of the most successful Norwegian microcelebrities on Instagram. While current research on this topic has been based in America, Singapore and Great Britain, this ...
Grønn valgkamp på Facebook, grå valgkamp på Twitter 
Ringstad, Herman Hatløy (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Kunstens autonomi i offentligheten: En kritisk diskursanalyse av debatten om Vanessa Bairds malerier i Regjeringsbygg 6 
Svineng, Vilde Boberg (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne avhandlingen er hvordan kunstens autonomi opptrer i en debatt om kunst i offentlige rom. Vanessa Bairds kunstverk Lyset forsvinner – bare vi lukker øynene (2012) ga enkelte ansatte i Regjeringsbygg 6 ...
The dynamic nature of digital diplomacy: from theory to practice Restricted Access
Zeka, Vesa (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Measurement and evaluation of outcomes A study of outcome measurement and evaluation in the Norwegian communication industry, and the attitude towards using standards. 
Vasbotten, Marte (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Sammendrag Denne oppgaven undersøker tilstanden norske kommunikatører når det kommer til å måle og evaluere effekten av kommunikasjonsaktiviter. I tillegg undersøker oppgaven holdninger til å innføre et standardisert sett ...
Portrayal of Women in Nepali movies 
Adhikari, Nirmala (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
This thesis examines the portrayal of women in three Nepali romantic movies over a period of the last 30 years. The movies the thesis looks at are - Kusume Rumal (1985), Darpan Chhaya (2001) and Bir Bikram (2016). In order ...
The Struggle for Press Freedom: Defamation and Press Freedom in Zambia Restricted Access
Chirwa, Simon (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Tolkningsrammer i endring 
Brathaug, Olga Marie Salen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Å skjønne kjønn. Representasjon av kjønnsidentitetstematikk i norske aviser i perioden 2013-2017 
Storegraven, Kristine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Skeiv Representasjon på Streite Premisser 
Torget, Guro (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Masteroppgaven undersøker hvordan LHBTQ representeres i dataspill. Spillindustrien og spillkulturen er mannsdominert og preget av et maskulint hegemoni. Der LHBTQ lenge har vært representert i TV-serier og filmer, har ...
Menn som gråter. Dissekering og desertering av mannen 
i Ruben Östlunds «Turist» 
Hestman, Ida Madsen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I grenseland mellom fanklubb og politisk debatt – Politisk engasjement på Sylvi Listhaug og Jonas Gahr Støres Facebook-sider 
Fjærli, Eli (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven tar for seg politisk engasjement på politikeres Facebook-sider. Nærmere bestemt undersøker jeg hvordan Sylvi Listhaug og Jonas Gahr Støre og deres rådgivere bruker Facebook for å skape brukerengasjement, hva ...
«Jeg opplevde det ikke som mobbing der og da, mer et skittent spill jeg ikke helt klarte å reflektere over» - En innholdsanalytisk og diskursanalytisk tilnærming til antisosial atferd i Farmen 
Sløier, Tonje Schjølberg (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Antisosial atferd har lenge vært et omdiskutert og sentralt problemområde i forskningen på reality-TV. Bakgrunnen for denne oppgaven hviler på at det til tross for en rekke studier gjort på antisosial atferd i reality-TV ...
Når barn er nyhetskonsumenter 
Habbestad, Mariann (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne oppgaven undersøker jeg hva som karakteriserer nyheter for barn i forhold til nyheter for voksne. Oppgaven legger hovedvekt på nyhetssaker i papiravisene til Aftenposten Junior og Aftenposten, og sammenligner dem. ...
Local Experiences, a New Trend? - A Study Exploring Innovation in Lokalii 
Helgetveit, Ida Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Local experiences within tourism have been a growing trend for the past years. Tourists want to experience what the locals do: where they eat and where they sleep. They can use their smartphone to access services that offer ...
Hvilke nyhetssaker deler vi i sosiale medier? En kvalitativ tekstanalyse av nyhetsartikler som ble mye delt i 2015 Restricted Access
Jensen, Silje (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Sammendrag Denne studien tar for seg et utvalg på åtte nyhetsartikler fra ulike sjangere og tema som ble mye delt i sosiale medier i 2015. Studiet har som formål å undersøke fellestrekk blant de artiklene som har blitt mye ...
Situert Simulering og aura Utvikling av en lokalhistorisk kulturminne-applikasjon 
Yasin, Sarah Qamar (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I de siste årene har agumented reality applikasjoner blitt mer utbredt. Oppgaven utforsker en prototype sjanger innen Indirekte agumented reality kalt Situerte Simulering kan brukes til å løfte lokalhistoriske minner frem, ...
The Post-Alphabetic Poster - Deconstructing a print medium and its role the digital age 
Hvambsahl, Anita (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven utforsker plakaten som trykket medium i den post-alfabetiske tidsalder. I løpet av de siste tiårene har rykter og prediksjoner florert om at trykte medier lever på lånt tid. Likevel, trykte medier er fortsatt ...
Kampen om OL-ringene - eller OL-ringvirkningene? 
Sarpebakken, Jon Anker Lisberg (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I november 2011 vedtok idrettsstyret i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité å gå inn for at Oslo skulle søke om de olympiske og paralympiske vinterleker i 2022. For å kartlegge oppslutningen i Oslos ...
Physical and digital: Not a question of either/or. A qualitative study exploring how Norwegian bookstores adapt to the digital age in an established book market 
Pettersen, Cathrine Thøgersen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
The literary landscape in Norway and internationally is changing as a result of digital technologies that cause literature to be produced, distributed, obtained and read in new ways. This master’s thesis aims at understanding ...
Lytt til omgivelsene: Beste praksis blant omdømmevinneres gehør 
Tangerud, Magnus Løkken (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Lytting er et nødvendig element i sentrale PR-teorier. Toveis kommunikasjon, dialog, deltakelse og engasjement er alle etablerte konsepter som gir liten mening uten forekomsten av lytting. Denne studien har gjennomført ...
Barriers and Opportunities for Application of Public Relations Research Restricted Access
Stensrud, Haakon (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
This master’s thesis examines the various barriers and opportunities facing public relations scholars who aim to have their research applied by public relations practitioners. Public relations research has grown into a ...
Ære være Jæren - En studie av mediedekningen av kommunesammenslåingen på Jæren 
Waaland, Jarand (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne studien har jeg undersøkt mediedekningen av kommunesammenslåingen på Jæren i syv region- og lokalaviser der jeg har benyttet meg av en kvantitativ innholdsanalyse der avgrensingen er satt til å omhandle dekningen ...
Norske humanitære organisasjonar Tru, håp og givarglede Norske humanitære organisasjonar sine retoriske strategiar i møte med medlidenheitstrøtthei 
Hjelle, Magnus Olav (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Samandrag: Humanitære organisasjonar sitt kommunikasjonsarbeid i Noreg har tidlegare ikkje blitt forska på i særleg grad, og det vore vanskeleg å identifisere særtrekk i deira kommunikasjonsarbeid. Humanitære- og ...
Publikum, publikum, publikum! - Et studie af NRKs nyhedsformidling i en fragmenteret offentlighed 
Rasmussen, Frederik Holm Højvang (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I dagens medielandskab har publikum adgang til et større medietilbud end nogensinde før. Det har bidraget til at publikum fragmenteres på tværs af et stadig større antal kanaler og platforme, hvilket har gjort det sværere ...
Norsk litteratur på det tyske markedet Restricted Access
Fjellhøy, Ina Charlotte Bagge (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Tyske boklesere er ville etter norsk litteratur, i hvert fall krim, om man skal tro norske medier. Denne oppgaven utforsker hvordan det tyske bokmarkedet behandler utgivelser oversatt fra norsk til tysk. Den har gjennom ...
Bak muren – ein casestudie av tre avisredaksjonar som har innført brukarbetaling 
Aaberge, Håkon (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Fleire og fleire aviser har funne behov for å finna nye inntektskjelder i den digitale marknaden, og brukarbetaling ser ut til å vera den føretrukne løysinga. Denne oppgåva har som mål å gi innsikt i redaksjonar som har ...
Brand Post Popularity on Cinemas’ Facebook Fan Pages. A Content and Response Analysis of two Norwegian Cinema Companies’ Posts on Facebook Fan Pages. 
Røisland, Elise Caroline (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Social networking sites have become an important part of companies’ marketing. On the most used social network in the world, Facebook, brands can do marketing through brand fan pages where they can reach out to potential ...
From Safety to (No)Where: Towards a Theory of Data Colonialism in Humanitarian Information Communication Technologies Restricted Access
Dauenhauer-Pendley, Lizza Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Conceived on both an epistemic/post-colonial theory level and legal/ethical/pragmatic level, I will propose a theory of data colonialism in humanitarian information communications technologies (ICTs). Through two case ...
”Jeg er mindre paranoid enn jeg innerst inne hadde hatt lyst til å være” En studie av personvernet og nettbrukeres forhold til nettaktørers innsamling og bruk av personlige data. 
Haga, Anne Wikdahl (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av personvernet i forbindelse med kommersielle nettaktørers innsamling og bruk av nettbrukeres personlige data. Oppgaven består av en litteraturgjennomgang og en empirisk ...
Leverer Posten på Facebook? Algoritmer og retorikkens betydning for spredning 
Gravir, Susanne Bjerke (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Det fins flust av nettsider som kan fortelle deg hvordan du skal nå ut publikum, og det skal ikke mer til enn et kjapt Googlesøk før man blir overlesset med hjelp til hvordan man kan bli mer synlig i sosiale medier. Gjennom ...
Racial Representation in KK and Det Nye 
Riccot, Angelique Henry (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Facebook usage among Restaurants in Oslo: A comparative study of Global Chain of restaurants and Popular Local restaurants in Oslo 
Modi, Krati (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hva vi snakker om når vi snakker om filmutvikling 
Oksavik, Jostein Brå (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgaven bygger på samtalebaserte intervjuer med tre filmkonsulenter i Norsk filminstitutt og en ved Vestnorsk filmsenter, og alternative perspektiv tas inn gjennom undersøkelser ved to undervisningsmiljøer og ...
"Hold kjeft i bakgrunnen, ellers knivstikker jeg deg i øya" - Battleraps posisjon og utvikling i Norge 
Mathiassen, Heidi (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hiphop er en kultur og livsstil som påvirker mennesker verden over. Det er en kultur som har fått innflytelse på store deler av vår hverdag. Hiphop-kulturen påvirker måten vi snakker sammen, kler oss, hvordan vi danser og ...
Traditional, Digital and Networking: Where are jobs advertised and where are job seekers turning when looking for available jobs in Norway today? Restricted Access
Thorseth, Ingrid Endresen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgåva ser på kvar jobbar vert utlyste, og kva kanalar ein kan bruke til dette formålet. Likevel så er fokuset for denne oppgåva å kartlegge kvar kandidatar ser etter jobbar, og følgande spørsmål det vil verte ...
Music streaming and culture: Studying the use of music streaming services in Norway and Mexico 
Viquez Rodriguez, Alejandro Rene (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
This master thesis analyze the use of music streaming services in Norway and Mexico. This research builds on the everyday interaction with music streaming platforms from acultural perspective. The goal of the thesis is to ...
Dag Solstad som hedersmann. Visualisering av en forfatters «storhet» i bokomslag 
Thoresen, Eli Frøvoll (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven springer ut fra et grunnpremiss om at Dag Solstad er en «stor» forfatter; en hedersmann. Kilden til storhet er forstått som verkenes selvfremstilling som «store», og deres utvikling i det dynamiske samarbeidet ...
Once wasn't enough for you. En komparativ medieestetisk analyse av hvordan medieringen gjør en forskjell i McWhinnies fjernsynsteater (1972) og Egoyans filmatisering (2000) av Samuel Becketts Krapp's Last Tape (1958) Restricted Access
Sanengen, Maria Brask (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne oppgaven gjør jeg en komparativ, medieestetisk inspirert næranalyse av to remedieringer av Samuel Becketts monodrama Krapp’s Last Tape (1958) til fjernsyn og film. Oppgaven stiller spørsmålet: ”Hvordan gjør medieringen ...
Utvikling av journalister, journalistikk og kvalitet 
Bergsland, Trygve (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven beskriver hvordan utviklingen av utdanningen for journalister har utviklet seg fra 50-tallet og frem til i dag, men med hovedvekt på årene fra 1994 til 2014. I denne 20-års perioden har det også vært en ...
Barns reaksjoner på markedsføring i butikk - en videoassistert observasjonsstudie 
Rosenberg, Thea Grav (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Overvekt og fedme blant barn er et økende problem i alle industrialiserte land, også i Norge. Denne studien belyser hvordan varer rettes mot barn i butikk og hvordan barn forholder seg til denne markedsføringen i en ...
Googling av jobbsøkere 
Bøgwald, Benedicte Nerdrum (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven handler om hvordan rekrutterings- og bemannings-bransjen i Oslo benytter nettsøk ved ansettelser. Det blir også tatt opp dilemmaer knyttet til bruken basert på informantenes erfaringer, og hva de anser ...
Images of the World How Norwegian travel magazines portray destinations and their inhabitants 
Heim, Arnold (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Hvor triller terningen? En kvantitativ innholdsanalyse av filmanmeldelser i Norge i 2005, 2010 og 2015 
Sæter, Jon Edmund (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven tar for seg filmanmeldelser i norske riks-, region- og lokalaviser av filmer med norsk kinopremiere i årene 2005, 2010 og 2015. Ved hjelp av en kvantitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt terningkast ...
Androiden -- trussel, tjener og venn. En kvalitativ narratologisk karakteranalyse av androidene Data i Star Trek: The Next Generation og Anita i Humans 
Bruer, Andrea Miranda Sand (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Kunstig intelligens er et stadig mer aktuelt tema i samfunnet. Den teknologiske utviklingen på dette området er intet mindre enn eksplosiv i fart, og vi står ovenfor flere reelle problemstillinger knyttet til androider: ...
Det nymfomane subjektet stilt til skue En analyse av en kompleks karakter Restricted Access
Haugen, Monica (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Sex på film vekker reaksjoner. Jeg har i denne masteroppgaven gjort en analyse av karakteren Joe i Nymphomaniac (2014). Jeg har sett på om Joe har blitt framstilt som et subjekt eller objekt og hvilken betydning det har. ...
Høye hæler og anonyme menn: Individ og stereotypi i den multimediale portrettserien Exactitudes av Ari Verluis og Ellie Uyttenbroek 
Koszykowski, Ellen Christiansen (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Interpreting Radicalization in a Social Media milieu 
Chiruta, Ionut-Valentin (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Are they multiperspectival?: The news of news agencies 
Jeon, Suhyeon (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
The aim of this master thesis is to examine the coverage pattern of major international news agencies, Reuters, AP, and AFP with an emphasis on speakers and quotes, especially when they cover political issues in particular ...
Labyrinten i skrekkfilmen: Labyrintmotivet i The Shining, Hellraiser II og Penny Dreadful 
Bjarnason, Atli Thor (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
”Det er ikke et Mikke Mus-yrke” En studie om hva forhenværende politikere og journalister bringer med seg inn i PR- og kommunikasjonsbransjen 
Rogstad, Elise Vevang (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
PR-yrket inkluderer et mangfold av aktører med ulike fagretninger, bakgrunn og erfaringer. At eks-politikere og journalister melder overgang til bransjen har bidratt til en debatt om hva PR-utøvere tilbyr sine klienter. ...
Et perspektiv på produksjon av medieinnhold i organisasjons- og næringsliv 
Bergstøl, Thomas (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Lik, del og kommenter - en komparativ studie av TV 2 Sportens og NRK Sports bruk av sosiale medier. 
Muzaferovic, Haris (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven undersøker hvordan TV 2 Sporten og NRK Sport bruker sosiale medier, med spesiell vekt på bruken av Facebook. Gjennom en kvantitativ innholdsanalyse av de to sportsredaksjonenes innlegg på Facebook og en ...
Grief 2.0, Grieving in an Online World 
Hovde, Astrid Linnea Løland (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
The way we express grief has changed in the last decade. Many of us turn to Facebook to show our support, to offer condolences and grieve together. Facebook provides us with a platform where it is easy to show that we care. ...
Multi-channel networks: A look at organizational structure, monetization, and creative control 
Smehaug, Henrik Johannes (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Multi-channel networks are relatively new media companies that manage talent with YouTube as their main distribution platform. In order to understand what multi-channel networks are and how they operate, this master thesis ...
SAT-7: A case study of a Christian satellite-TV network in an Arab and Islamic context 
Thingbø, Leif Ørjan (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Dette case studiet undersøker SAT-7 – en kristen, uavhengig satellitt-TV stasjon – i sin kontekst – Midtøsten og Nord Afrika – bestående av en majoritet i befolkningen av Islamske innbyggere og tradisjoner. Studiet undersøker ...
Norge for verden - En fremstilling av det norske selvbildet i norsk utenriks- og utviklingspolitikk 
Rønes, Anneli Berild (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Etter stortingsvalget i 2013 besluttet den nyvalgte regjeringen bestående av Høyre og Fremskrittspartiet at 30 år med norsk utviklingsminister var nok. Utenriksdepartementet skulle heretter kun ha én statsråd, og dette ...
Utsiden av livet 
Andreassen, Ingeborg Mong (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven undersøker ungdommers kommunikasjonsmønstre på bildedelingstjenesten Instagram. Gjennom 15 kvalitative dybdeintervjuer har jeg forsøkt å svare på hvilke sosiale mekanismer som beskriver ungdommers delekultur ...
Norges skikonge i motbakke 
Carlsen, Carina Charlotte (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Natt til 4. mai 2014 kjører Petter Northug, sammen med en passasjer, inn i autovernet på Byåsen, i Trondheim. Norges skikonge hadde kjørt i alkoholpåvirket tilstand og dette var den største krisen i hans karriere som ...
Fanger denne overskriften din oppmerksomhet? 
Skrindo, Edvarda Biseth (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven har som formål å belyse ulike virkemidler Norges seks største nettaviser benytter seg av på sine forsider, for å tiltrekke lesernes oppmerksomhet. Nettavisene har gått fra å være et biprodukt, til på mange ...
Messages of a Fragmented Journey; An Analysis of the Communication Methods of Eritrean Asylum Seekers while in-transit Restricted Access
Mahari, Samson Mulugeta (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Product placement in Mad Men Restricted Access
Trachim, Aleksandra Katarzyna (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Monsters Within and Without: Reading Female Identity Through Monstrosity in Andrzej Żuławski s Possession 
Grbavac, Nikola (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
The aim of Monsters Within and Without: Reading Female Identity Through Monstrosity in Andrzej Żuławski s Possession is to examine female identity as it is established by means of monstrosity and excess, which position ...
Å vise barn verden - En studie av nyhetsformidlingen i Aftenposten Junior 
Rosenberg, Linda Terese (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Gjennom en innholdsanalyse og tre tekstanalyser undersøker jeg hvordan nyhetsformidlingen ser ut i Aftenposten Junior. Avisen analyseres med utgangspunkt i teorien om nyhetskriterier og i lys av tidligere forskning på ...
Women First, Journalists Second - Representation and Portrayal of Female Journalists in Film and Television Series: The Newsroom and The Hour. 
Potter, Sarah Joan (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
"Følg pengene" og "følg ideene" - En casestudie av NHST Media Groups oppkjøp i Morgenbladet Restricted Access
Berge, Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I 2013 ble ukeavisen Morgenbladet kjøpt opp av NHST Media Group, mediekonsernet som blant annet også eier Dagens Næringsliv. Denne oppgaven undersøker hva som kjennetegner NHST Media Group sitt oppkjøp i Morgenbladet. I ...
(Glans)bilder på Instagram Restricted Access
Bryhn, Synne (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven tar for seg jenters bruk av Instagram og undersøker hvordan visuell selvpresentasjon foregår igjennom bildedeling. For å belyse problemstillingen har jeg intervjuet femten jenter i alderen 20 – 27 år. Gjennom ...
Engaging Publics Through Social Media: A study of how NetCom and Altibox communicate to create engagement on Facebook 
Brekke, Thea-Sofie Koren (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Engagement has emerged as an important concept in public relations, especially in the context of organizations' increasing social media presence. Through social media, organizations rely on engaging users to interact and ...
Når nyhetsjournalistikken møter ekstrem islamisme: En studie av redaksjonelle dilemmaer og utfordringer Restricted Access
Skar, Stine Grønstad (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven studerer de redaksjonelle dilemmaene og utfordringene som kan oppstå i nyhetsjournalistikkens møte med ekstrem islamisme. Ved å bruke den norske ultrakonservative, sunnimuslimske grupperingen Profetens ...
Domestication of Western Sahara The Coverage of Western Sahara in Norwegian Printed Media, 2012-2014. Restricted Access
Taleb, Asria Mohamed (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Western Sahara is treated by the United Nations as the last unresolved colonial question on the African continent. Following the Moroccan occupation of the former Spanish colony in 1975, severe human rights abuses have ...
Publikum - de nye programleggerne? 
Meum, Marthine (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven undersøker i hvor stor grad NRKs publikum benytter seg av muligheten til å ta kontroll over egen flyt i en ny mediehverdag preget av konvergens og fragmentering. Med dette blir oppgaven et bidrag til ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 8
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisTemplatesAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2010 - 2018 (357)2000 - 2009 (333)1994 - 1999 (90)Document TypeMasteroppgave (517)Hovedoppgave (259)Doktoravhandling (3)Bok (1)Gruppeoppgave (1)AuthorLüders, Marika (2)Maasø, Arnt (2)Storsul, Tanja (2)Aaberge, Håkon (1)Aagesen, Ragnhild (1)... View MorePeer ReviewedPeer reviewed (1)
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy