Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg fenomenet hevnporno (seksuelle bilder av en person publisert på nett uten personens samtykke. Ofte utført som en form for hevn eller trakassering (Revenge porn, 2018), og hvordan norsk presse bruker begrepet. Det vil bli diskutert mulige årsaker til hvorfor hevnporno i det hele tatt eksisterer, og hvorfor det har fått så mye medieoppmerksomhet de siste fem årene. Det blir også undersøkt hvem som fremstilles som offer, hvem som blir stemplet som «syndebukk», hva innholdet i artiklene er, og hvordan artiklene er utformet med tanke på overskrift og illustrasjon. Dette blir undersøkt gjennom en kvantitativ innholdsanalyse av 94 ulike artikler, publisert i norske papiraviser, ukeblader og på nett i perioden 2013-2017. Studien viser at det i all hovedsak er kvinner som utsettes for hevnporno, og at hevnporno i de fleste tilfeller publiseres og spres av menn. Funnene viser også at mange artikler om hevnporno, handler også ofte om kjendiser. I lys av anvendt kjønns- og medieteori, funn og videre diskusjon konkluderer oppgaven med at norsk presse bruker begrepet hevnporno sprikende. Hevnporno handler sjeldent om verken hevn eller porno, og det bør derfor vurderes om begrepet burde byttes ut til noe mer beskrivende for fenomenet: ufrivillig spredning av nakenbilder.
This Master Thesis explores the phenomenon referred to as revenge porno (sexually explicit images of a person posted online without that person's consent especially as a form of revenge or harassment (Revenge porn, 2018)), and how the term is applied by Norwegian press. The Thesis also discusses various reasons for why revenge pornography exists as a phenomenon in the first place, and why it has received considerable attention in the media during the last five years. Who is portrayed as the victim, who is branded the «offender», what is the content of the articles and how are the articles presented and laid-out in terms of headings and illustrations, are topics that are further discussed. This is examined through quantitative text analysis of 94 articles published in Norwegian newspaper, weekly magazines and online news sites during the period 2013-2017. The findings show that it is largely women who fall victim to revenge porn and that in the majority of cases, revenge porn is published and redistributed by men. Furthermore, the findings show that celebrities are often featured in these articles. Applying gender and media theory, examining the findings and through further deliberation, the Thesis concludes that Norwegian press uses the term revenge porn inconsistently. Revenge porn is rarely about revenge nor pornography. Therefore, a more descriptive term should be considered: non-consented distribution of nude pictures.